door

Europe first, students second

29/09/2022

Brainport is hard op weg om de motor van de Nederlandse economie te worden. Dat kan de studenten niet ontgaan zijn tijdens de opening van het nieuwe academische jaar aan de TU/e. Europe first, students second. Geen uitspraak van Arjen Lubach, maar het resultaat van een simpele optelsom. Tel met me mee.


Europe > 90
Europe > 90

Het feit dat we op 5 september bij de opening van het academisch jaar een Eurocommissaris, de minister van Economische Zaken, de CEO’s van ’s lands meest toonaangevende bedrijven en de (vertrekkend) burgemeester van Eindhoven in de Blauwe Zaal hadden zitten is maar aan één persoon te danken: collegevoorzitter Robert-Jan Smits. De afgelopen jaren heeft Smits de lat gelegd waar hij moet liggen. Sterker door samenwerking. Zo heeft deze regio de beste kaarten in handen om de komende jaren relevant te kunnen zijn op het wereldtoneel. 

Semiconductor/chips ≈ students

Die relevantie drukt zich vooral uit in halfgeleiders. Beter bekend als chips. Het is niet voor niets dat dit woord tijdens de ceremonie bijna even vaak viel als het woord student (zie het staatje boven). Peter Wennink, de topman van ASML, ziet het aantal studenten het liefst verviervoudigen om aan de arbeidsvraag van alleen al zijn bedrijf te kunnen voldoen. De industrie vraagt, wij draaien schijnt het motto te zijn achter de schaalsprong. De grote vraag is echter hoe we die nieuwe studenten gaan huisvesten.

Government > 15

‘Op kot in Poppel?’, kopte Studio040 drie weken terug op hun site. Tegen het Eindhovens Dagblad had collegevoorzitter Smits namelijk het volgende gezegd: “Voor Amerikanen is de reis van Weert naar Eindhoven niet meer dan één metrohalte." Reizen tussen Poppel en Eindhoven zou dan ook niet bezwaarlijk moeten zijn. Maar dit argument is ietwat kort door de bocht. Afstand is voor Amerikanen relatief. Dit, aangezien openbaar vervoer net zo relatief is in Amerika. Grosso modo komt ruim de helft van de Amerikanen met de auto naar de universiteit en pakt één op de tien van hen daarvoor het openbaar vervoer. In Nederland zijn die getallen omgedraaid. Niet voor niets dat EZ-minister Micky Andriaansens een duidelijke boodschap meekreeg: investeer in deze regio en in deze universiteit. En niet alleen investeren in nieuwe technologie, zoals fotonica, maar ook in de bouw van studentenhuizen en het openbaar vervoer, ook al werd dat maar een enkele keer genoemd.

Natuurlijk gaat er geen enkele student in het Belgische Poppel wonen. En toch past die uitspraak bij de ambitie van de regio. Kijk maar eens naar Silicon Valley (figuur 1) en Boston (figuur 2) en vergelijk dit met Eindhoven (figuur 3). De vergelijking van deze regio’s op gelijke schaal die alle drie overeenstemmende ambities hebben, illustreert de uitdaging die we hebben liggen op het gebied van huisvesting en infrastructuur.

Kortom, de lat ligt op een plek die past bij de ambities van de regio, maar naast huisvesting en infrastructuur zullen andere onderwijsinstellingen, zoals Fontys en de Design Academy, zich eveneens moeten committeren aan de schaalsprong van de TU/e om het ecosysteem in evenwicht te houden. En wat te denken van het behouden van al die aangetrokken mensen. Hoe maak je hun leven zo aantrekkelijk mogelijk zodat ze niet verkassen naar een andere stad, omdat daar cultureel gezien meer te beleven valt?

Deel dit artikel