De 8 gekste persberichten, editie #5

03/11/2022

Soms vraag ik me af of ik dit moet blijven doen, zitten lezers er nog op te wachten? Als ik de leescijfers mag geloven wel. Maar ik heb ook nog andere opinies die ik misschien wel eens wil afwisselen met alle persrariteiten die ik binnenkrijg. Voor vandaag toch weer 8 geselecteerd uit ruim 40 vreemde nieuwtjes, uitnodigingen en dubieuze voorstellen.

#8 Helemaal naar de PPP

Praktische Politieke Philosophie. Dat laatste lijkt mij toch met een F te moeten? Anyway, het CDA organiseert dit, tja, wat? “Gelieve dit door te zenden aan mensen in uw eigen omgeving die zich mogelijk door het onderwerp aangesproken voelen of meer in het algemeen, mensen die maatschappelijke belangstelling hebben.” Ok. Je moet je aangesproken voelen of belangstelling voelen. Maar voor WAT? Te filosoferen over politiek? Maar het is ook heel praktisch. Hoe filosofeer je praktisch? Zouden er veel Duitsers komen, en is het daarom met PH? Maar dat is dan weer echt niet praktisch. Ik scroll verder in de rommelige uitnodiging. En vind toch nog een thema! “CDA en digitaal: kans of bedreiging?” en daaronder “Verzoek: Tevoren aanmelden is verplicht. Je kunt je aanmelden bij pcbjl******@gnail.com.” Nou, ik kan wel zien dat (digi)taal nog niet jullie sterkte is. ‘Nailed’ it, but failed it.

#7 Betalen voor een PowerPoint

Een persbericht met de boodschap dat bedrijven jaarlijks 12 miljoen (!) uitgeven aan het laten maken van PowerPoint-presentaties. Misschien had ik toch een andere carrière moeten kiezen. Wat een pegels. En ik snap nog steeds niet waarom je dat niet zelf zou doen, veel makkelijker dan PowerPoint wordt het leven niet. Dit neutrale nieuws werd overigens verstuurd door een bedrijf dat PowerPoint-presentaties maakt voor anderen. Het geneuzel doet me denken aan een prachtige theatershow van Aarnout van den Bossche. Must see.

Een stukje uit de show van Arnout

Arnout Van den Bossche over Powerpoint

Een stukje uit de show van Arnout

#6 Dansen met Duplo

Een aankondiging voor het Juffenballet. Alle juffen hijsen we in een balletpakje en zetten we op het podium. Dystopisch. Maar het blijkt toch iets minder letterlijk bedoeld te zijn. Het gaat om een theaterstuk waarbij de koffiekamer van de school je leidt naar een ander universum. Toch is dit nou niet iets dat ik aan onze studenten of medewerkers zou slijten. In dezelfde stijl ontving ik ook nog de Bully Bully musical, voor wie meer heeft met peuters dan met juffen. “Een peutermusical a la West Side Story op Duploniveau”. Laat-het-ophouden.

#5 Grip op het WK

Soms krijg je een bericht waarbij je echt denkt ‘hoe hebben mensen dit toch bij elkaar geassocieerd?’. De griphandschoenen van SHOWA en het juichen bij het WK is zo’n voorbeeld. “Samen met familie, vrienden en ook met collega’s moedigen we juichend onze oranjehelden aan. Om nog heel lang te kunnen blijven juichen, moet je zuinig zijn op je handen. Je handen heb je namelijk nodig bij meer dan 70% van de handelingen die je doet! Bescherm jouw handen dus goed tijdens het werk.” En vervolgens een opsomming van soorten handschoenen. Ik ben echter blijven hangen in die 70%. Hoe zouden ze dat onderzocht hebben? En moet ik dan 70% van de dag handschoenen gaan dragen? En zou juichen met ruwe handen moeilijker zijn? Zoveel vragen.

#4 Erotiekbranche krimpt

De erotiekbranche krimpt qua aantallen winkels, maar qua verkopen is het goed boeren, met corona als hoogtepunt. Dit is een typisch bericht dat eigenlijk direct weg kan. Marktinformatie waar ik verder weinig mee kan. Toch scrollde ik even verder, want dit kan ook prima in de column natuurlijk. Op dat moment zag ik iets interessants. In onze provincie ziet men juist een duidelijke stijging van erotiekwinkels. Al enkele jaren. Wat maakt dat het speelgoed voor volwassenen hier zo gretig aftrek vindt? Trouwe klanten met een verklaring mogen zich melden aan mijn bureau.

#3 Alle ANWB-stellen op een eigen baan

De ANWB achtervolgt me ook al jaren in de persbox – en eindigt regelmatig in deze column. Deze keer krijgt de vestiging in Woensel een restyling. Dat je daar überhaupt al een persbericht aan wijdt vind ik bijzonder. De nieuwe winkel krijgt ook een testbaan (ja, het staat er echt) om de ANWB-schoenen beter te kunnen testen. Zouden dergelijke banen ook worden aangelegd in het centrum van Eindhoven voor alle ANWB-koppeltjes? Al heb je voor de herkenning sowieso geen speciale weghelft nodig.

#2 Nieuwe datingapp van DJ Jean

Deze datingapp zou alle eerdere datingsapps overbodig maken. In de lead lijkt de app toch echt precies hetzelfde als Bumble en Happen. Nou ja, zoeken op kenteken dat kon nog niet eerder meen ik. Ook iets dat je denk ik niet moet willen, al zullen criminelen het erg fijn vinden om in de app te kunnen opzoeken waar hun ‘geliefde concurrent’ rijdt op dat moment. ‘Super cool zo’n flirtradar’, zo meent Jean. Misschien nog een leuk tooltje voor de politie ook wel.

#1 Chippendale eetkamer te koop

Ja ik gleed ook direct van mijn stoel. Het is me nog niet eerder gelukt kaartjes voor de sexy heren te krijgen, maar nu kan ik wel hun eetkamer aanschaffen. Het blijkt toch iets anders te zitten. Het is weer een bericht van een Belgisch meubelhuis waar ik al eerder eens een vreemde De Coene slaapkamer van heb onthuld. Deze keer de eetkamer van ene Piet V. in de neo-Engelse Chippendale stijl. “Deze horen bij de duurste meubelen door de hoeveelheid houtsculptuur.” Ik vrees dat er geen naakte man met druiventrosje op deze keukentafel zal liggen. Of Piet moet zelf in een wilde bui zijn.

Met dank aan alle Cursor-collega’s die steeds hebben opgelet op aparte persberichten. En natuurlijk aan alle organisaties en bedrijven die hun doelgroep niet segmenteren, zonder jullie had ik dit stuk niet kunnen maken.