CLMN | Het vriendelijke verzoek op te hoepelen

20/03/2017

Terwijl de verkiezingen en de Bedrijvendagen in volle gang waren, werd treurig nieuws naar buiten gebracht. Vanaf het eind van dit academisch jaar zal het Gaslab volledig gewijd worden aan iets wat ‘Innovation Space’ heet. Alle huidige gebruikers wordt vriendelijk verzocht een eind op te rotten. Ik kan me goed voorstellen dat dit nieuwtje afgelopen woensdag ondergesneeuwd is. Daarom nu: waarom we kwaad moeten zijn.

Een korte recap van wat er zoal in het Gaslab plaatsvindt: minstens één keer per week verzorgt Studium Generale er een programma. Dat varieert van muziek en toneel tot feestjes, workshops en thema-avonden. Deze programma’s zijn altijd voor alle studenten toegankelijk en betaalbaar. Er worden afstudeerpresentaties gegeven en studieverenigingen organiseren regelmatig activiteiten in dit gebouwtje. Of je nu de gratis optredens, workshops of LAN-party’s zal missen, of het Gaslab nog moest ontdekken; iedereen gaat hieronder lijden.

SG verzorgt al veertien jaar het beheer. Het is geoptimaliseerd voor deze combinatie van activiteiten, waar alle studenten van profiteren. SG organiseert ook USE-programma’s in opdracht van de universiteit. Die programmering wordt een half jaar van tevoren gemaakt. Randvoorwaarden van een nieuwe ruimte moeten dus maanden vooraf bekend zijn, wil effectief gebruik mogelijk zijn. Begrijp me niet verkeerd, soms is de overstap naar een nieuwe locatie noodzakelijk of zelfs wenselijk. Het gevraagde tijdsbestek is gewoon totaal onrealistisch.

Innovation Space krijgt alle mogelijke ruimte, sterker nog, er wordt een ruimte ontworpen én gebouwd, volledig naar behoefte. Binnen een jaar. Toch worden al die anderen zonder pardon aan de kant geschoven, zodat de uitverkorenen lekker kunnen aanmodderen. Wat ze precies gaan doen, hoe ze dat gaan doen, geen idee. “Veel animo” is voldoende. Helaas blijken rekening houden met elkaar en goed fatsoen uit de tijd. Sommige studenten zijn nou eenmaal meer gelijk dan anderen.