Harpist Lavinia Mejier in het Gaslab. Foto | Bart van Overbeeke.

College van Bestuur zet Studium Generale uit Gaslab

Aan de activiteiten van Studium Generale (SG) in het Gaslab komt abrupt een einde. Het College van Bestuur heeft vorige week besloten dat die ruimte rond deze zomer eerst naar de Innovation Space gaat en daarna waarschijnlijk wordt ingericht voor onderwijsdoeleinden. SG kan zijn activiteiten mogelijk naar Luna verplaatsen.

“We willen een vliegende start met de Innovation Space maken”, licht CvB-lid Jo van Ham het besluit toe. “Dat komt rond de zomer van 2018 in Matrix, maar dat gebouw moet eerst nog worden verbouwd. We vonden het een goed idee om er nu alvast mee te starten, er is veel animo voor. En het Gaslab is dan de meest geschikte locatie.”

De Innovation Space is een platform waar studenten, studententeams, student-ondernemers en onderzoekers samen kunnen werken in multidisciplinaire teams. Het doel is om met een wetenschappelijke benadering innovatieve oplossingen te bedenken voor hedendaagse vraagstukken, in samenwerking met bedrijven en organisaties.

SG-hoofd Lucas Asselbergs noemt het “pittig nieuws, voor SG en de TU/e-community als geheel. We hebben als SG veertien jaar gebouwd aan het optimaliseren van het Gaslab als podium voor SG-activiteiten. Ook studentencultuurverenigingen, studieverenigingen en vele anderen binnen de TU/e maken er gebruik van om iets bijzonders te organiseren”.

Hij vervolgt: “Ik onderschrijf het belang van de studententeams in de Innovation Space en hun wensen om ontwerpen te realiseren en met allerlei stakeholders te bespreken. Maar ik kan er niet aan voorbijgaan dat dit besluit voor Gaslab-bezoekers en -gebruikers een bittere pil is en een aderlating voor de TU/e. We hebben er nog wel over gesproken om de ruimte te delen, maar dat bleek voor de Innovation Space uiteindelijk geen optie. En spijtig genoeg is ook de voormalige TUimelaar (het kinderdagverblijf op het TU/e-terrein, red.) als tijdelijke ruimte voor hen niet geschikt bevonden.”

De Plint van Luna (de onderste twee lagen van het gebouw) wordt een mogelijk alternatief voor SG-activiteiten. “Daar liggen mooie mogelijkheden voor een nieuw TU/e-cultuurcentrum met zowel professionele cultuur als de cultuurverenigingen. Maar het vergt meer aanpassingen. Eer dat het een plek wordt waar professionele publieksuitvoeringen kunnen plaatsvinden, zoals in het Gaslab, moet er nog best veel gebeuren.”

Bestaansrecht

Of een en ander ook betekent dat er minder activiteiten worden ingepland, kan het SG-hoofd nog niet zeggen. “We gaan in elk geval nog een paar mooie programma’s in het Gaslab neerzetten. Gelukkig worden we wel erkend als club die een belangrijke bijdrage levert aan de cultuur op de campus. Het bestaansrecht van SG is niet een-op-een verbonden met het Gaslab.” In het Gaslab traden ook verschillende bekende namen op, onder wie Theo Maassen, Herman Koch, Nielson en Johan Derksen.

De Innovation Space verhuist in de zomer van 2018 van het Gaslab naar Matrix, vertelt Van Ham. “Het Gaslab wordt daarna waarschijnlijk ingezet voor onderwijsdoeleinden.” In Matrix komen in de zomer van 2018 verder het Equipment & Prototype Center en onderwijsruimtes."Het aantal onderwijsruimtes blijft daarmee nagenoeg gelijk."