UR | Welcome to the club

04/09/2020

Hier ben je dan. Je diploma haalde je waarschijnlijk op een andere manier dan je had verwacht. Lukte het nog om een examenreisje te maken, of had je een zomerbaantje? Of pakte deze zomervakantie ook al heel anders uit dan je in gedachten had. Je laatste les heb je in ieder geval al weer een tijdje achter de rug, en misschien was die nog wel ‘live’ op school. Dus wat nu?

Nu ben je een student aan een universiteit, ga je aan de slag binnen onze community en verwelkomen wij je met open armen. De universiteit en de community zullen er alles aan doen om je goed onderwijs te bieden en plekken te creëren waar je nieuwe kennis kunt opdoen. Het wordt ook de stek waar je nieuwe hobby’s of interesses zult vinden, waar je nieuwe mensen gaat ontmoeten en jezelf kunt ontwikkelen.

Het onderwijs aan de TU/e vindt nu plaats in een hybride vorm. We kunnen maar dertig procent van de capaciteit van de campus gebruiken, dus veel activiteiten zijn online. Dat betekent niet dat wij als community niet onze uiterste best hebben gedaan om het zo in te richten, dat jullie ervaring hier zo ‘normaal’, maar eigenlijk natuurlijk zo bijzonder mogelijk is.

Ooit maakte ook ik de keuze om naar Eindhoven te komen om er te studeren. Dat is al 4,5 jaar geleden en inmiddels heb ik de keuze gemaakt om hier ook mijn master te doen. De echte vraag is niet waarom ik hier ooit naartoe ben gekomen, maar waarom ik ben gebleven. Laat me jullie uitleggen wat onze universiteit en onze community zo speciaal maakt.

Eigenlijk begint het al in de introductieweek. Ook al was die dit jaar echt anders dan anders, jullie hebben op de campus en online toch honderden studenten van allerlei verenigingen langs zien komen. Zij wilden jullie een warm welkom geven, hebben vakantiedagen opgeofferd om te laten zien wat wij jullie allemaal kunnen bieden, zodat jullie hier je eigen plek kunnen vinden. Ik hoop dat je al een studie-, sport-, cultuur-, carrière- of studentenvereniging hebt gevonden die bij je past, anders komt dat nog wel.

Buiten gezelligheid en hobby/sport bij verenigingen, kun je hier ook veel doen aan je zelfontwikkeling. Sluit je aan bij een commissie, ga praten met interessante mensen en met bedrijven, doe een bestuursjaar, word lid van een studententeam, neem een nieuwe bijbaan, of zet je in voor medezeggenschap! Omdat onze universiteit zo klein is, is iedereen heel toegankelijk en wil graag met je praten over de opties.

Als universiteitsraad hebben wij een geweldig overzicht van wat er allemaal gebeurt en wat er allemaal nog te gebeuren staat en wat je mogelijkheden zijn als je in lastige situaties belandt. Bij ons kun je altijd terecht. Ook in tijden van corona.

Dus als je openstaat voor nieuwe dingen, ga je hier een geweldige tijd tegemoet. Nieuwe TU/e-studenten, wees welkom.