Prikkel je brein met muziek

20/01/2021

Gedurende de eerste lockdown ben ik gestart met het regelmatig kijken van video’s van hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder. Je zult hem waarschijnlijk wel kennen. Hij is een graag geziene gast op tv omdat hij, met aanstekelijk enthousiasme én in klare taal, over de werking van het brein kan vertellen. Aangezien ik weinig weet over de hersenen besloot ik op deze laagdrempelige manier nieuwe kennis vergaren. Tegelijkertijd vroeg ik mezelf af: hoe kan ik dit weer het beste gebruiken in mijn begeleiding aan studenten?

Erik Scherder legt in zijn video’s onder andere uit hoe het hele brein betrokken is bij het verwerken van muziek wanneer er naar muziek geluisterd wordt en wanneer er ook emotie gevoeld wordt bij de muziek.

Van dergelijke statements word ik sowieso al blij, omdat ik zelf elke dag van muziek geniet en vaak geraakt wordt door muziek. Door actief te musiceren, zou ook nog de hersenbalk (corpus callosum), de verbinding tussen beide hersenhelften, dikker te worden. De linker- en rechterhelft werken dan beter samen, wat het brein flexibeler maakt. Helaas heb ik nooit geleerd om een muziekinstrument te bespelen. Maar, zoals ik van Erik Scherder heb begrepen: het is nog niet te laat om dit te leren en ook ik kan mijn hersenbalk nog stimuleren!

Ik houd van muziek. Het bevordert mijn humeur, bijvoorbeeld bij het verrichten van huishoudelijke taken. Ook bij mijn dagelijkse fitness-oefeningen hoort een muziekje. Vandaag kan de begeleiding uit house-muziek bestaan en morgen heb ik misschien meer zin om een Indie-bandje te horen tijdens het teisteren van mijn buikspieren. Het ritme helpt me om door te gaan met de oefeningen: nog één setje erbij, kom op!

Het effect van muziek op de sportprestatie is al vaak bewezen in onderzoeken. Er is, denk ik, geen sportschool in Nederland te vinden waar het stil is terwijl de sporters zich afbeulen op de diverse apparaten. De muziek maakt dat de sporters toch nog volharden in hun training, ook al voelen ze dat de spieren aan het verzuren zijn. Kortom: muziek en sport zijn een supercombinatie voor je lichaam. En dat niet alleen: de combinatie is ook nog een goed anti-stressmiddel. Het is heel moeilijk om je druk te maken over je tentamens of je werk terwijl je intensief aan het sporten bent én ondertussen naar muziek met een stevige beat luistert.

Dus zo goed als muziek en beweging is voor zijn; zo slecht is stress voor je. Het is beter voor je om endorfines aan te maken dan grote hoeveelheden cortisol. Uiteindelijk ondermijnt stress de hersenfuncties die je juist zo hard nodig hebt wanneer je druk bezig bent. Ja, het is een open deur. Maar weten is iets anders dan doen!

Ik vraag studenten vaak hoe hun dagindeling eruit ziet en hoe zij ontspannen - bijvoorbeeld wanneer ze met stressklachten bij mij komen. Zeker in de huidige periode valt me op dat velen letterlijk thuis zitten; ze bewegen alleen van de bureaustoel naar de bank. Nu geldt dat vast niet voor studenten alleen. Iedereen weet echt wel dat bewegen beter is dan de hele dag zitten, maar tóch doen we het niet. Soms vertel ik studenten over de video’s van Erik Scherder: 'Je moet juist bewegen om de activiteit in je prefrontale cortex te verhogen!'. Meestal verschijnt er dan een glimlach op het gezicht. 'Ja, eigenlijk zou ik het moeten doen', is dan het antwoord.

Ik stel voor dat we dit jaar extra goed voor onszelf gaan zorgen. Laten we gewoon nú beginnen. Play that funky music!