Voor team URE ruikt de zomer naar verbrand rubber en succes

Elektrisch racen op TT-circuit en Hockenheimring

Studententeam URE bracht de zomer niet door aan het strand, maar op het zinderende asfalt. Om precies te zijn op het circuit van Assen en op de Duitse Hockenheimring. En niet zonder resultaat: in Assen werd de elektrische raceauto uit Eindhoven overall tweede. “En in Duitsland hebben we meerdere teamrecords verbeterd”, aldus afzwaaiend teammanager Esmee Tetteroo.

door
foto Lucca Geldens, URE

URE19, zo heet de elektrische raceauto van University Racing Eindhoven (URE). De bolide kan zowel met coureur als autonoom de baan op. Zoals de naam al zegt, is het de negentiende auto die het studententeam sinds de oprichting heeft ontwikkeld. 

Dat TU/e-student Esmee Tetteroo afgelopen zomer niet op vakantie kon, wist ze al voordat ze haar bestuursjaar als teammanager begon. “Een jaar ziet er bij URE altijd hetzelfde uit: het hele studiejaar werken we hard aan het design en het bouwen van de auto, om dan in de zomer races te rijden in de internationale Formula Student-competitie.”

Historisch

De race in Assen vond plaats van 12 tot 17 juli en was om twee redenen historisch, vertelt Tetteroo. “Omdat de TT van Assen honderd jaar bestaat, maar ook omdat dit de laatste editie was van de Formula Student in Nederland.” De organisatie van het evenement houdt ermee op.

Wat niet betekent dat het studentenracen in ons land ten dode opgeschreven is. Nederland telt zes à zeven raceteams van universiteiten en hogescholen, weet Tetteroo. Die zijn vanaf nu echter wel aangewezen op wedstrijden in het buitenland.

Eindklassement 

URE sloot het tijdperk op vaderlandse bodem keurig af. Eindhoven was in het eindklassement tweede van de 44 deelnemende teams. Dat bereikte het TU/e-team onder andere door goed te presteren bij de onderdelen Acceleration (75 meter sprint, derde plaats) en Endurance (22 kilometer, tweede plaats). 

Overigens vonden niet alle wedstrijdonderdelen op het circuit plaats. Zo werden grip en gedrag in de bochten van de auto getest (derde plaats) en mocht het team een businesscase presenteren (tweede plaats). “Het langetermijndoel van alle teams in de Formula Student-competitie is om ingenieurs klaar te stomen voor het bedrijfsleven. Vandaar deze opdracht.”

Baden-Württemberg

Een maand later reisde een URE-afvaardiging af naar Baden-Württemberg, voor de Formula Student Germany (FSG). Hier verschenen maar liefst 84 teams in de arena, de beroemde Hockenheimring. “In Assen hebben we alleen met coureur gereden, maar de FSG heeft ook autonome onderdelen.”

URE behaalde dit keer niet het podium, maar verbrak wel meerdere eigen records. Bij het Accelaration-onderdeel (75 meter) passeerde de auto met coureur na 3.53 seconden de eindstreep, “waarbij die van 0 naar 100 kilometer per uur ging in 2.1 seconden.”

Autonoom had de URE19 3.89 seconden nodig voor dit onderdeel, ook een record. En tijdens de autonome track drive, een langere race, legde de wagen van het TU/e-team meer rondes af dan ooit eerder in de competitie. Tetteroo: “Er zijn nog veel verbeterpunten aan de systemen, maar de auto zónder coureur komt qua prestaties steeds dichterbij de auto met coureur.”

Chassis

Wat zijn de plannen van URE voor het nieuwe seizoen? Voor URE20 kan het studententeam voortbouwen op URE19, aldus Tetteroo. “We ontwerpen meestal om de drie jaar een volledig nieuwe auto, waarna de twee daarop volgende versies daarop doorbouwen.”

URE19 is zo’n compleet nieuw design. “Het chassis is helemaal nieuw, de ophanging is anders en de auto is aerodynamischer.” Aan de hand van de ervaringen in de competitie afgelopen zomer, kan het team het ontwerp nu verder gaan finetunen.

En Tetteroo? Die heeft haar taken inmiddels overgedragen aan de nieuwe teammanager. “Ik zit nu weer in de collegebanken, om dit jaar mijn bachelor Computer Science af te ronden. Maar ik blijf als adviseur zéker betrokken bij URE.”

De oudste en de grootste

University Racing Eindhoven (URE) bestaat 22 jaar en telt bijna tachtig leden, onder wie zeven fulltimers. Daarmee is het het oudste en grootste studententeam van de TU/e. De URE’ers ontwikkelen elk jaar – uitgezonderd de coronajaren – een elektrische, autonoom rijdende raceauto die deelneemt aan de internationale Formula Student-competitie.

Maar er is ook een hoger doel: het opleiden van ingenieurs voor het bedrijfsleven. Samenwerken, contacten leggen in de industrie, marketing, acquisitie, financiën … het hoort er allemaal bij. “Omdat onze scope zo breed is, hebben we leden van praktisch alle opleidingen. En ook studenten van bijvoorbeeld Fontys en SintLucas zijn actief bij URE”, aldus Esmee Tetteroo. 

Deel dit artikel