Tekort collegezalen: van avondcolleges tot meer digitaal

Een negende en tiende lesuur, vaker college buiten de campus of meer les online. Het zijn allemaal mogelijke oplossingen voor het nijpende collegezalentekort op de campus. Een nieuwe werkgroep sprak met studenten en werknemers om tot een realistisch plan te komen om dit probleem op te lossen.

door
foto Future-proof Scheduling group

Elk jaar groeit het aantal eerstejaars aan de TU/e, en met project Beethoven komen er waarschijnlijk ook nog vele extra masterstudenten bij. Maar de universiteit heeft een probleem: de beschikbare ruimte op de campus groeit niet even hard mee. Hierdoor moeten docenten regelmatig uitwijken naar online colleges of moeten ze lesgeven in te kleine ruimtes waar studenten noodgedwongen op de trappen moeten zitten of extra stoelen van de gang moeten halen (zie hoofdfoto).

Onderwijsroosteraars, die verantwoordelijk zijn voor het roosteren van alle onderwijsruimtes, waarschuwen al jaren voor dit probleem en luiden nu de noodklok: er moet iets veranderen.De TU/e heeft een ruimteprobleem; het oplossen daarvan vraagt om gezamenlijke inspanning, creativiteit, flexibiliteit en, op bepaalde momenten, het maken van lastige keuzes’, staat in een intern bericht.

Navraag bij de gemeenschap

Cursor deed navraag over de situatie bij haar volgers op Instagram. Van de 401 personen die reageerden, zegt de ruime meerderheid (68 procent) wel eens in een overvolle collegezaal te hebben gezeten. 32% zegt nog nooit last te hebben gehad van dit probleem.

Future-proof Scheduling 

In het verleden konden roosteraars het tekort met tijdelijke oplossingen en een flinke portie creativiteit nog enigszins opvangen, maar dat lukt nu niet meer. “Op een gegeven moment wordt het gewoon te veel. Zelfs wij kunnen dan geen wonderen meer verrichten”, stelt Britt Verstappen, roosteraar bij Industrial Engineering & Innovation Sciences. 

Op de lange termijn breidt de campus geleidelijk uit. In 2027 komen er nieuwe onderwijsruimtes in gebouw S3 (tegenover Terra), in datzelfde jaar begint ook de bouw van het nieuwe labgebouw en begin 2028 wordt het gerenoveerde Gemini-Zuid opgeleverd. Maar die extra ruimte is pas over twee jaar of later beschikbaar, terwijl het ruimteprobleem nu speelt. 

Nog niets staat vast, maar de kaders zijn wel gesteld

Elmer Sachteleben
Manager (toekomstige) Scheduling Chain

Om die reden werd eerder dit jaar het Future-proof Scheduling-project gestart. “Het doel van het project is om zowel kortetermijnoplossingen te vinden voor collegejaar 2025-2026 als langetermijnstrategieën om het gebruik van ruimte en roosters te optimaliseren”, leest een bericht op SharePoint. 

Mogelijke oplossingen

Een eerste reeks korte-termijnoplossingen is inmiddels intern gedeeld. “Nog niets staat vast, maar de kaders zijn wel gesteld”, stelt Elmer Sachteleben, manager van de toekomstige Scheduling Chain die als schakel gaat dienen tussen faculteiten en support teams omtrent roostering.

Als er colleges zijn na 17.30 uur, dan moet er op de campus voldoende avondeten verkrijgbaar zijn

David Vroegindeweij
Student Industrial Design

Tot de besproken mogelijkheden behoort het structureel benutten van een negende en tiende lesuur. Deze zogenaamde avonduren vinden plaats tussen 17.30 en 19.15 uur. Meer les buiten de campus. Zoals in gebouw Vector, net buiten de campus, tegenover het sportcentrum. Of in gehuurde onderwijsruimtes in Fontys-gebouwen. Meer hybride onderwijs. Online colleges worden al universiteitsbreed gegeven, maar door het toenemende ruimtegebruik moet worden onderzocht of meer onderwijs (deels) digitaal kan worden verzorgd. Herindeling van vakken. Faculteiten kunnen de volgorde van vakonderdelen, zoals colleges of studiesessies, anders ordenen om roosterconflicten te voorkomen. Dit gaat altijd in overleg met de faculteitsdirecteur en de manager van Education and Student Affairs. 

Kritische blik

Bovenstaande mogelijkheden zijn het resultaat van input en feedback uit alle lagen van de universiteit. Tijdens verschillende sessies ging de werkgroep Future-proof Scheduling in gesprek met decanen, studenten, docenten, roosteraars, studieadviseurs - iedereen die op een bepaalde manier door het huidige ruimteprobleem geraakt wordt.

De sessies waren bedoeld om meer begrip voor elkaar te krijgen, nieuwe voorstellen te doen, maar ook om kritisch mee te denken over de mogelijke oplossingen die er al liggen. Wat zijn de voor- en nadelen? Zo zegt David Vroegindeweij, student Industrial Design, tijdens een sessie dat een negende en tiende uur alleen mogelijk zijn als er ook goede eetopties zijn voor studenten. “Als er colleges zijn na 17.30 uur, dan moet er op de campus voldoende avondeten verkrijgbaar zijn.” En ook colleges buiten de campus vragen extra aandacht. Studenten hebben dan meer tijd nodig om van het ene naar het andere gebouw te komen. Ligt deze verantwoordelijkheid bij hen, of moet de tijd tussen twee lesblokken worden verlengd?

In het kader van de transparantie blijven we de gemeenschap meenemen in dit verhaal

Elmer Sachteleben
MANAGER (TOEKOMSTIGE) SCHEDULING CHAIN

Al deze vragen en meer worden nu grondig uitgezocht door de Future-proof Scheduling werk- en stuurgroep. Of en wanneer nieuwe roostermaatregelen daadwerkelijk worden ingevoerd, is nog niet bekend. Dit zal later volgen, nadat simulaties hebben uitgewezen welke oplossingen daadwerkelijk bijdragen aan een toekomstbestendig rooster op de TU/e. Volgens Sachteleben wordt dit duidelijk gecommuniceerd zodra het zover is. “In het kader van de transparantie blijven we de gemeenschap meenemen in dit verhaal. Op basis van ons eindverslag volgt communicatie over onze bevindingen, oplossingen en vervolgstappen.”

Deel dit artikel