Opening academisch jaar gefocust op Bachelor College

De opening van het academisch jaar van de TU Eindhoven op 3 september staat in het teken van het Bachelor College. Rector magnificus Hans van Duijn belicht de start van ‘de grootste onderwijsrevolutie in de geschiedenis van de TU/e’. Key note spreker Martin van Pernis, president van ingenieursvereniging KIVI NIRIA , gaat onder meer in op de uitdagingen waar ingenieurs mee geconfronteerd worden.

Met de invoering van het Bachelor College biedt de TU/e studenten een opleiding die hen in een perfecte vorm brengt voor hun toekomstige carrière. Dat is de centrale boodschap die rector magnificus Hans van Duijn op maandag 3 september tijdens de opening van het academisch jaar zal uitdragen. Meer dan een jaar is aan de TU/e door docenten, studenten en medewerkers van de ondersteunende diensten veel werk verzet om dit collegejaar te kunnen starten met het Bachelor College. Volgens Van Duijn een enorme klus en in zijn woorden ‘de grootste onderwijsrevolutie in de geschiedenis van de TU/e’. Die klus is geklaard en de aankomende ingenieur wordt volgens Van Duijn nu nog beter voorbereid op de taken die hem of haar te wachten staan.

Op dat laatste aspect gaat KIVI NIRIA-president Martin van Pernis verder in. Tijdens zijn toespraak zal hij een beeld schetsen van de uitdagingen die op de toekomstige ingenieur afkomen. Hij is enthousiast over het nieuwe onderwijsmodel van de TU/e, dat hier volgens hem uitstekend op inspeelt.

Tot slot maakt de slimste vrouw van Nederland in 2011, forensisch psychologe Elke Geraerts, haar opwachting in de slimste regio van 2011. Geraerts is universitair hoofddocent aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en onderzoekt de werking van het geheugen na traumatische ervaringen. Ze is ook lid van De Jonge Akademie van de KNAW. Zij zal het hebben over veerkracht en over het nemen van belangrijke beslissingen op cruciale momenten in je leven.

De plechtigheid start om 16.00 uur in het Auditorium en de feestelijke receptie vindt plaats om 17.30 uur in de hal van MetaForum, het onlangs opgeleverde  gebouw waar de bibliotheek en de faculteit Wiskunde en Informatica in zijn gehuisvest. De bijeenkomst is ook livestream te volgen.