Intro 2012 Technische Universiteit Eindhoven

Windstil drijven tussen het wier

"De wind komt van dáár - en jij staat aan díe kant van het zeil!" Wanhopig kijkt een introkid op naar haar roepende begeleider aan wal, intussen nog wat krampachtig balancerend op haar surfplank. Windsurfen op de Dommel met amper wind - het bleek dinsdagmiddag tijdens de introductiesportles van windsurfvereniging Weth een ware uitdaging.

"Da's wel een beetje leedvermaak, hè?", zegt Jesper Jufferman, aankomend student Sustainable Innovations, terwijl de Cursor-verslaggever en -fotograaf de verrichtingen van zijn vriendin op het water volgen. Letterlijk met vallen en opstaan baant zijn liefje, zelf nieuw bij Bouwkunde, zich op haar plank een weg door het wier in de Dommel. Bo de Vrije -eveneens introkid, maar wél al een ervaren windsurfer- steekt haar schreeuwend vanuit het gras een hart onder de riem: "Je bent wel een doorzetter, dat heb je nodig!".

Een twintigtal gegadigden meldde zich vanmiddag voor de introductieles van studentenwindsurfclub Weth. De vereniging (die, net als de zeilers van Boreas, vanwege blauwalg niet zoals gebruikelijk les kon geven op de Karpendonkse Plas) was één van de vele Eindhovense studentensportclubs waar deelnemers aan de Intro vandaag konden proeven van de sportieve uitdagingen die de komende jaren voor het grijpen liggen.

Windsurf-wannabe's bij Weth