Feng Fang. Foto | Bart van Overbeeke

Go go, Feng Fang!

Maar liefst 173 voorkeursstemmen kreeg Feng Fang vorige week. De Chinese student, die sinds de zomer van 2011 Innovation Management aan de TU/e studeert, was de enige internationale student op de kieslijst van de studentengroeperingen voor de U-raad. De gedreven student is teleurgesteld dat hij ondanks alle stemmen niet in de raad komt, maar is blij dat hij op deze manier internationalisering onder de aandacht heeft kunnen brengen.

“My name is Feng Fang. I am the only one international candidate in the election for the University Council. Join me together to make our university more international. If I get selected, the next university council meeting will be in English, which will be the first stepping stone into giving a louder voice to the international community in the campus.”

Met deze oproep op Facebook probeerde de Chinees stemmen te winnen. En met succes, want maar liefst 173 studenten drukten voor hem op de digitale stemknop. Met kreten als Go go, Feng Fang! maakten vooral internationale studenten hun enthousiasme duidelijk via social media - en onverwacht kreeg hij ook uit Nederlandse hoek steun. Feng: “Een Nederlandse student zei dat hij echt op mij ging stemmen, omdat hij internationalisering zo belangrijk vindt. Echt leuk is dat."

Waar begin vorige week nog enthousiasme en hoop leefden, spraken we vrijdag een enigszins teleurgestelde Feng Fang. “Ik vind het jammer, maar blijkbaar had ik net te weinig voorkeursstemmen. Het positieve is dat een grote groep internationale studenten van zich heeft laten horen en dat duidelijk is geworden dat zij een meer internationaal georiënteerde universiteit belangrijk vinden.”

Groep-één had wel gehoopt dat een internationale student extra stemmen zou trekken, maar was zelf ook verbaasd over het hoge aantal, vertelt lijsttrekker Lars Beke. Waarom dan toch niet in de universiteitsraad? Beke: " Bij het opstellen van de lijst hebben we ook bepaald wie er de raad ingaan. Om af te wijken van de kieslijst, moet iemand meer dan een halve kiesdeler aan voorkeursstemmen hebben. De kiesdeler is dan het aantal stemmen gedeeld door het aantal zetels. Dat haalde Feng net niet. Het is voor ons wel een signaal hoe belangrijk internationalisering wordt gevonden en daaraan zullen we zeker aandacht besteden", belooft Beke.

Feng werd in oktober 1985 geboren en daarmee is hij in China 28 jaar oud -daar ben je vanaf je geboortedag één jaar- en in Nederland dus 27. Hij woonde in de stad Putian in het oosten van China en studeerde eerder Pharmaceutical Engineering in Shanghai. Vorig jaar ging hij zijn vriendin achterna, die naar Tilburg was gegaan.

Al snel ontdekte de goedlachse Chinees dat bepaalde zaken anders in elkaar steken in Nederland. “Nederlanders zijn zo goed georganiseerd, jullie hebben zelfs voor de bussen tijdschema's. Je bent hier veel meer afhankelijk van jezelf, wordt geacht vroeg zelfstandig te zijn. In China willen je ouders nog op hoge leeftijd alles voor je regelen.”

Zoals de meeste buitenlanders mist hij het eten van thuis, alhoewel hij brood in een plastic zakje meenemen inmiddels wel efficiënt vindt. Hij stond te kijken van de biercultuur; dat studenten een kroeg in een gebouw van de universiteit mogen runnen. En de gemotiveerde student was shocked toen hij zag hoeveel inspraak studenten hier hebben, - dat ze überhaupt inspraak hebben. “Hier worden de beslissingen samen genomen, een enorm verschil met China.” Afgelopen zomer was hij ‘intropapa’ met iemand van Groep-één en het idee begon te groeien om zich verkiesbaar te stellen. “Ik wil mijn steentje bijdragen om meer aandacht te krijgen voor internationalisering hier aan de universiteit. Daar komt bij dat ik mijn eigen vaardigheden wil ontwikkelen, onder meer op het gebied van communicatie. Nog beter Engels spreken, met nog meer mensen in contact komen.” Aan de ene kant dus gunstig voor hemzelf, aan de andere kant ziet hij hoe Groep-één hem ‘gebruikt’ om meer stemmen te winnen. “Een duidelijke win-winsituatie”, grijnst hij.

Feng vindt de TU/e vergeleken met de universiteit in Shanghai behoorlijk internationaal. “Er studeren hier studenten uit ontzettend veel verschillende landen.” Niettemin ziet hij genoeg punten die verbetering behoeven. Had hij het tot de universiteitsraad geschopt, dan wilde hij zich vooral inzetten voor de huisvestingssituatie van studenten. “Soms zijn woningen goedkoper als je ze zelf regelt dan via de universiteit. Het is belangrijk om inzichtelijk te maken wat er kan.” Hij ziet graag ook meer magnetrons op de universiteit, zodat buitenlandse studenten en medewerkers tussen de middag warm kunnen eten - net zoals ze in hun thuisland gewend waren.

Een ander punt van aandacht is wat hem betreft de hoge tuition fee; Feng wil graag dat meer studenten scholarships kunnen krijgen. Dat de verhuizing van de Common Room van de Bunker naar MetaForum goed verloopt, vindt hij ook belangrijk. Nu gaat hij zich nog steeds hard maken voor deze zaken, maar anders dan hij had gehoopt. “Het ging me er niet om één van de eerste internationale studenten in de universiteitsraad zou zijn, maar wel dat ik degene had kunnen zijn die verschil had kunnen maken.”

Dit interview verschijnt komende donderdag in de Engelse versie van Cursor.