Rens Melden | Eindhovense Studentenfractie

UR | Richting geven aan de universiteit van morgen

26/11/2012

De universiteitsraad is het hoogste medezeggenschapsorgaan van de universiteit. Velen zullen de universiteitsraad kennen van de verkiezingen die jaarlijks plaatsvinden. Vanaf donderdag hangt de campus dan ook weer vol met posters, kun je koffie drinken met medezeggenschappers en ontvang je ‘hippe’ gadgets van de verschillende partijen.

Veel mensen vragen zich echter af wat het belang is van stemmen voor universiteitsraadverkiezingen. Is het soms een veredelde populariteitswedstrijd? Ik weet zeker dat dat niet het geval is. Afgelopen jaar is er veel gebeurd voor het studentenleven. Vooral landelijk stond het studentenleven niet stil: de langstudeerboete is geschrapt en de discussie rond het sociaal leenstelsel is opgelaaid.

Ook de Eindhovense Studentenraad heeft dit nauwlettend in de gaten gehouden. Hierbij was het hoogtepunt de actieweek in maart waarbij ruim 1.250 door studenten ondertekende ansichtkaarten vanuit Eindhoven richting Den Haag zijn verstuurd. Dit diende als statement om de toegankelijkheid van het onderwijs te behouden.

Je kunt wel zeggen dat het een spannend jaar was voor de universiteit: het Bachelor College werd ingevoerd en het eerste project binnen de Campus2020-visie is afgerond met de oplevering van MetaForum. Verder heeft de universiteitsraad de invoering van het Bachelor College actief gevolgd en daarbij goed gelet op eventuele kinderziektes. Maar er gebeurde meer; de campusontwikkeling en de problemen rond OASE zorgden voor een dynamisch jaar. Door met een open en kritische houding richting het College van Bestuur hun bijdrage te leveren, wisten de studentenfracties hun stempel te drukken op het beleid. Ook met verschillende acties zijn de universiteitsfracties afgelopen jaar zichtbaar geweest en hebben ze hun meerwaarde getoond richting de studenten. Denk hierbij vooral aan de ansichtkaartactie, het studentenhandboek en acties rond OASE.

Binnenkort -op 4 en 5 december- kun je zelf je stem laten horen door op één van de partijen te stemmen. Doe dit dan ook. Eindhoven kent al jaren een traditie van een hoge opkomst (rond de 43%) wat ook hopelijk komende verkiezingen bereikt kan worden. Op die manier kunnen we ons laten horen, in jullie belang! Maar laat je stem ook na de verkiezingen horen. Meld gerust als je iets belangrijk vindt of graag iets onder de aandacht wilt brengen, wij zijn er immers voor jullie!

Discussieer hieronder mee over de volgende stelling:

'Stemmen voor de UR is voor iedereen van belang’