duurzaamheid natuurlijke hulpbronnen grondstoffen

Lezing over grondstoffen en duurzaamheid

Het opraken van grondstoffen en duurzaamheid zijn de thema’s die centraal staan tijdens twee lezingen op dinsdag 27 november in het Auditorium. De voordrachten vormen het tweede symposium in een reeks van drie, mede georganiseerd door de TU/e-commissie Technologie voor Ontwikkeling, over wereldproblemen die leiden tot conflicten en oorlog.

Wouter van Dieren en Lucas Reijnders zijn de twee sprekers die op 27 november aan de TU/e te gast zijn. Van Dieren is directeur van IMSA Amsterdam, een adviesbureau en denktank op het gebied van duurzaamheid en innovatie. Hij gaat in op de onmogelijkheid om de problematiek van de wereld op te lossen met dezelfde instrumenten die deze problematiek hebben veroorzaakt, en op de noodzaak van ingrijpen ‘op systeemniveau’.Lucas Reijners is emeritus hoogleraar milieukunde van de Universiteit van Amsterdam. Hij spreekt over het duurzaam gebruik van natuurlijke hulpbronnen, over problemen en technische oplossingen. Reijnders gaat vooral in op de mogelijkheden van zoet water, fossiele koolstofverbindingen, fosfaaterts en metaalertsen. De symposia zijn in eerste instantie bedoeld voor studenten en medewerkers van de TU/e en andere onderwijsinstellingen, maar zijn ook toegankelijk voor andere belangstellenden. De organisatoren willen met de reeks niet alleen informeren, “maar vooral het inzicht vergroten in mondiale problemen en de mogelijkheden om die te overwinnen”. Het symposium, onder dagvoorzitterschap van mensenrechtdeskundige Caecilia van Peski, is in het Nederlands en begint om 14.00 uur in zaal 5 van het Auditorium. Elke voordracht duurt zo’n twintig minuten, aansluitend is er ruimte voor vragen vanuit het publiek en discussie. Iets voor vijven wordt het symposium afgesloten met een receptie.

De entree is gratis, aanmelden voor het symposium is niet nodig.