robbert dijkgraaf college de wereld draait door

Miljoen kijkers voor kleine deeltjes DWDD

Meer dan een miljoen mensen keken afgelopen vrijdag naar het televisiecollege van natuurkundige Robbert Dijkgraaf over de kleinste deeltjes. Dat zijn er nog meer dan de vorige keer.

In mei gaf Dijkgraaf in de zendtijd van De Wereld Draait Door een veel geprezen college over de oerknal. Daar keken toen 991 duizend mensen naar. Ditmaal hield Dijkgraaf zijn college om half negen ’s avonds, na de gewone DWDD-uitzending. Er keken 1.056.000 mensen.

Dijkgraaf sprak aanstekelijk over de zoektocht naar de kleinste deeltjes en ging van de lichaamscellen via de dna-moleculen naar de elementaire deeltjes. Uiteindelijk belandde hij bij het onbekende allerkleinste.

Met goocheltrucjes van balletjes die verdwenen en verschenen illustreerde hij wat er zo vreemd is aan de quantummechanica: deeltjes kunnen zomaar van plaats wisselen en niemand begrijpt nog waarom. Met steeds kleinere matruschka-poppetjes gaf hij zijn college structuur.

Presentator Matthijs van Nieuwkerk stak zijn enthousiasme niet onder stoelen of banken en vond dat Dijkgraaf nog eens moest komen. Dijkgraaf hoopte vooral dat andere wetenschappers zijn voorbeeld zouden volgen.

Natuurkundige Robbert Dijkgraaf woont niet meer in Nederland. Hij leidt het prestigieuze Institute for Advanced Study in Princeton. Albert Einstein heeft daar ook gewerkt, net als 26 andere Nobelprijswinnaars en 38 winnaars van de Fields Medaille voor de wiskunde. Tot juli van dit jaar was Dijkgraaf president van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen.