Frisse start van de Energy Challenge

In een frisse en winderige markthal van MetaForum werden vanmiddag in het kader van de Energy Challenge de namen bekend gemaakt van de TU/e’ers die de beste ideeën hadden aangedragen om duurzaamheid beter te integreren in het onderwijs. Ook onthulde spreker Lex Lemmens, dean van het Bachelor College, de Elektriciteitsmeter, die live laat zien wat er komende week wordt bespaard.

‘Gooi per direct het Paviljoen plat.’ Die destructieve, maar ongetwijfeld energiebesparende suggestie had de shortlist net niet gehaald, zo vertelde Lex Lemmens bij de aftrap van de Energy Challenge. De komende week wil de TU/e haar elektriciteitsverbruik flink omlaag brengen. De campusbewoners moeten dat gaan waarmaken. De besparing die dat oplevert, zal worden ingezet om de collegezalen in het Auditorium te voorzien van led-verlichting. De actie maakt deel uit van de landelijke actie ’10:10 The Energy Challenge’.

Volgens Lemmens hadden niet alle inzenders de opdracht helemaal goed gelezen. De eis dat de plannen betrekking moesten hebben op het onderwijs, was door veel deelnemers gemist. Zelf wil Lemmens de komende jaren binnen het Bachelor College ook meer initiatieven op het gebied van duurzaamheid op poten zetten. Het opzetten van living labs, waar duurzame projecten in de praktijk getest kunnen worden, lijkt hem daarbij ideaal. Lemmens: “Maar laten we niet vergeten dat we al veel doen op het gebied van duurzaamheid, zowel in ons onderwijs als onderzoek. In de toekomst moet de TU/e zich daar steeds meer mee kunnen profileren.”

Lemmens wees Arjan Kirkels, universitair docent bij de faculteit Industrial Engineering & Innovation Sciences (IE&IS), aan als winnaar van de ideeënwedstrijd. Kirkels, die bij IE&IS het vak Technologie en duurzaamheid verzorgt, pleitte voor het opstarten van interdisciplinaire OGO-projecten op het gebied van duurzaamheid, waarbij groepjes van zes studenten of een haalbaarheidsstudie moeten uitvoeren of een ontwerp moeten maken. Die projecten zouden betrekking moeten hebben op de TU/e, zoals bijvoorbeeld onderzoek naar de haalbaarheid van zonnecellen op gebouwen op de campus. Ook zouden ze moeten onderzoeken of die 'groene' stroom is door te verkopen aan medewerkers en studenten. De beloning voor de studenten moet volgens Kirkels niet zozeer zitten in een prijs, als wel in begeleiding en betrokkenheid vanuit de TU/e in de vorm van goede docenten, ondersteuning door Dienst Huisvesting en door mensen die meedenken op financieel gebied.