Prof.dr.ir. David Smeulders demonstreert een molentje op lichtenergie. Foto | Bart van Overbeeke

Kindercollege: zonnecel als omgekeerde lamp

‘Hoe kun je stroom maken met de zon en is er genoeg zonnestroom voor iedereen?’ Die vragen beantwoordde prof.dr.ir. David Smeulders vanmiddag voor tientallen enthousiaste basisschoolleerlingen. Het college van de hoogleraar Energy Technology was het eerste TU/e-college in het kader van de Kinderuniversiteit van dit schooljaar. “Een zonnecel is eigenlijk een omgekeerde lamp: er gaat licht in en komt stroom uit.”

Vanwege de grote belangstelling voor een les van de energieprofessor mocht Smeulders twee colleges na elkaar geven. De kinderen konden de professor ‘live’ volgen, terwijl hun ouders het in de naastgelegen collegezaal met een videoverbinding moesten doen.

Al direct aan het begin van het eerste college popelden verschillende kinderen om een vraag te stellen. Ze moesten echter wachten tot Smeulders klaar was met het college. “Jullie kunnen je vragen vast wel onthouden”, was zijn veronderstelling. En dat bleek terecht. Na een half uur inleiding over moleculen, atomen en elektronen, over silicium, Einstein en de Sahara, waren er nog meer dan genoeg vragen.

“Waarom maken we geen eiland met zonnepanelen?”, “Wat kost een zonnepaneel eigenlijk?” en “Hoe word je professor?”. Na het vragenkwartiertje – en de ontboezeming dat de energieprofessor zelf geen zonnecellen op zijn dak heeft vanwege de schaduw van grote eikenbomen (“en ik vind bomen ook heel mooi”) waren er nog minstens vijftien ijverig omhoog gestoken vingers over. Die vragen mogen nog per post gesteld worden, zo kregen de nieuwsgierige kinderen ter troost te horen.

Het hoogtepunt van het college was – aan de reactie van het publiek afgemeten – overduidelijk de demonstratie van een met een staande lamp aangedreven molentje, een staaltje huisvlijt van Smeulders’ echtgenote. “De onderdelen kun je gewoon in de winkel kopen, maar je hebt wel een felle lamp nodig om de molen te laten draaien”, aldus Smeulders.

De Kindercolleges worden sinds 2007 samen met Tilburg University georganiseerd. Elk van de universiteiten neemt drie colleges voor zijn rekening. Namens de TU/e komen prof.ir. Elphi Nelissen en prof.dr.ir. Caroline Hummels nog in actie. Nelissen spreekt op 20 februari over ‘slimme groene gebouwen’ die voorkomen dat je in de kou komt te zitten als je ouders alle energie opmaken. Het college van Hummels op 17april gaat over hoe een slim ontworpen omgeving ons kan helpen om zo gezond mogelijk te leven.