elektriciteitsmeter tu/e klimaatcampagne energiebesparing

TU/e bespaart 0,28 procent op energieverbruik

De TU/e heeft afgelopen week 0,28 procent bespaard op haar normale energieverbruik. De universiteit nam deel aan het klimaatinitiatief 10:10 en daagde campusbewoners uit om de stand op de -realtime registrerende- roze elektriciteitsmeter in MetaForum omlaag te brengen.

‘Wat doe jij uit?’ was de leus waarmee studenten, medewerkers en bedrijven op de campus werden opgeroepen het verbruik de afgelopen week omlaag te brengen. Op placemats in de kantines stonden bijvoorbeeld besparingstips en er werd een prijsvraag uitgeschreven om TU/e’ers te laten nadenken over duurzaamheid in het onderwijs.

Beleidsmedewerker ing. Thijs Meulen van Dienst Huisvesting is tevreden over het eindresultaat. “Toen we vorige week woensdag begonnen, zat het weer meteen tegen. De eerste drie dagen heeft het haast continu geregend, waardoor er bijvoorbeeld veel verlichting nodig was. Toen dacht ik wel even: ‘als dat maar goed gaat’.”
De eerste drie dagen van de campagneweek dook de universiteit dan ook regelmatig in de min qua besparing, “maar niet zover als ik had verwacht. Op de een of andere manier hebben mensen toch hun best gedaan om er rekening mee te houden”.

De overige vier dagen werd er energie bespaard. Als de peilweek en de besparingsweek qua weersomstandigheden vergelijkbaar waren geweest, had de universiteit volgens Meulen zeker méér kunnen besparen. De bereikte 0,28 procent die de roze Elektriciteitsmeter registreerde, vindt hij dan ook geen slecht resultaat.

De TU/e verbruikte afgelopen week 967.868 kilowattuur - bijna 3.000 kilowattuur minder dan normaal, volgens Meulen vergelijkbaar met het gemiddeld jaarverbruik van één gezin. De besparing staat gelijk aan een bedrag van 330 euro - en dat is lang niet genoeg om een hele collegezaal in het Auditorium te voorzien van led-spots, zoals met de actie werd beoogd. De kosten hiervoor bedragen namelijk zo'n drieduizend euro. “Maar ik hoop daar, in overleg met onze directeur, tóch werk van te kunnen maken.”

Meulen reageert nuchter op cynische reacties, onder meer op Twitter, van TU/e’ers die foto’s maakten van de roze elektriciteitsmeter met op de achtergrond het enorme beeldscherm boven de hoofdingang van MetaForum. “Tja, daar kun je iets van zeggen, maar je wil als universiteit ook dingen kunnen laten zíen.”

De beleidsmedewerker zegt er vanuit te gaan dat de actie qua bewustwording onder TU/e’ers wel effect heeft gehad. “Onder anderen enkele directeuren bedrijfsvoering hebben zich aan hun faculteiten heel hard gemaakt voor de actie. Maar of het nu TU/e-breed heel sterk leeft, dat is maar de vraag. Je moet de boodschap gewoon blijven herhalen en hopen dat mensen meewerken. Maar het blijft een lastig iets.”