Alweer Ig Nobelprijzen voor Nederland

Vier Nederlanders wonnen gisteravond een Ig Nobelprijs. Dat is een wetenschappelijke onderscheiding voor onderzoek waarvan je eerst in de lach schiet en dat je daarna aan het denken zet.

Anita Eerland en Rolf Zwaan (Erasmus Universiteit Rotterdam) en Tulio Guadalupe (Radboud Universiteit) ontdekten dat de Eiffeltoren kleiner lijkt als je een beetje naar links leunt. Alleen Tulio Guadalupe kon bij de uitreiking aanwezig zijn, aldus de organisatie, want Anita Eerland en Rolf Zwaan gaan morgen trouwen.

De andere Nederlandse winnaar, Frans de Waal, kreeg de Ig Nobelprijs voor de anatomie. Samen met zijn Amerikaanse collega Jennifer Pokorny toonde hij aan dat chimpansees elkaar kunnen herkennen op foto’s van elkaars kont.

Nederland heeft wel vaker gewonnen, bijvoorbeeld voor de ontdekking dat een ritje in de achtbaan tegen astma helpt en voor de beschrijving van necrofilie bij een eend. Andre Geim, de Russische natuurkundige die aan de Radboud Universiteit Nijmegen werkte, is de enige wetenschapper die zowel een Ig Nobel Prize heeft gekregen (voor het laten zweven van een kikker in een magnetisch veld) en de Nobelpijs (voor zijn onderzoek naar grafeen, het laagje koolstof dat slechts één molecuul dik is).

Andere winnaars van deze jaargang hadden onderzocht waarom in sommige Zweedse huizen het haar van de bewoners groen wordt, waarom koffie over de rand van een kopje golft als je ermee loopt en wat voor neurale activiteiten je nog kunt waarnemen in een dode zalm.

In 2007 had de TU/e een Ig Nobelprijs in handen: professor Annelies van Bronswijk (faculteit Bouwkunde) won de Biologieprijs voor ‘het inventariseren van alle mijten, insecten, spinnen, pseudo-schorpioenen, kreeftachtigen, bacteriën, algen, varens en schimmels met wie wij elke nacht ons bed delen’.