Johan van Leeuwaarden

Prestigieuze prijs voor jonge wiskundeprof

Prof.dr. Johan van Leeuwaarden heeft afgelopen maandag de 2012 Erlang Prize van de Applied Probability Society toegekend gekregen. Deze prijs wordt elke twee jaar uitgereikt aan jonge onderzoekers die een uitzonderlijke bijdrage hebben geleverd aan de toegepaste kansrekening.

Behalve Van Leeuwaarden, hoogleraar Stochastic Networks aan de faculteit Wiskunde en Informatica, ontving ook zijn collega Ton Dieker van Georgia Tech de onderscheiding - bestaande uit duizend dollar en een aandenken. Alleen ‘jonge’ onderzoekers komen voor deze prijs in aanmerking, tot negen jaar na hun promotie.

De jury prijst Van Leeuwaardens bijdragen aan onder meer “many-server queueing systems, random walks, distributed control, and random graphs”. De wiskundige heeft bijzondere inzichten gegeven in diverse toepassinggebieden, aldus het juryrapport, onder meer door diverse geavanceerde wiskundige methoden uit uiteenlopende gebieden te combineren.

Van Leeuwaarden (34) promoveerde in 2005 cum laude aan de TU/e, was postdoc bij Eurandom, adjunct professor aan New York University en visiting professor aan Columbia University. Voor zijn proefschrift kreeg hij de Bèta dissertation award en de INFORMS telecommunication dissertation award. Hij ontving onder meer een Veni-beurs en een ERC Starting Grant.

De Erlang Prize wordt elke twee jaar uitgereikt tijdens het INFORMS-congres. De Deense wiskundige Agner Krarup Erlang (1878 – 1929) werd bekend door zijn wachttijdberekeningen voor telefoonverbindingen. Ook kreeg een kansverdeling zijn naam.