Bierkrattenbrugbouwen dag 3: wijze lessen geleerd

Ze houden de moed erin, maar een domper was het wel op de derde bouwdag van het bierkratbrugbouwen. Een deel van de eerste boog is ingestort. Maar de studenten menen nu wel te weten hoe ze het beter kunnen aanpakken.

Aanvankelijk leek het goed te gaan woensdagmiddag rond half drie, toen de steiger zakte en de brug zelfstandig moest blijven staan. Maar langzaam maar zeker ontstonden er eerst kieren tussen de kratjes en vervolgens viel er om de paar minuten een kratje uit. Ook een uur later nog vallen er zo nu en dan kratjes. Nog geen totale instorting, maar het is duidelijk dat de boog het niet tot morgen gaat houden.

“Een leermoment”, zegt Ruud Verstegen optimistisch bij het bouwwerk. “De kratten bleken nog onvoldoende gezet te zijn. We hadden eerst de spanbanden eraf gehaald en vervolgens de ondersteuning laten zakken. Bij de volgende boog gaan we de steiger laten zakken vanuit het midden en dan pas de spanbanden eraf halen.” De studenten gaan nu met de middelste boog aan de slag en  die is twintig meter, daarmee zouden ze het record ook al hebben. De bouwers gaan een groot deel van de nacht door en streven ernaar om in ieder geval twee van de drie bogen af te krijgen.

Morgen moet de boog minimaal een uur blijven staan zonder ondersteuning. De recordpoging zal rond 14.30 uur plaatsvinden.