De bouw is gestart. Foto | Bart van Overbeeke

Bouw bierkrattenbrug begonnen

Om aanstaande donderdag de recordpoging 'bierkrattenbrug bouwen' te kunnen laten slagen, zijn de Bouwkundestudenten vandaag begonnen met het stapelen van de eerste kratten. Het zijn 24-fles-kratten van Bavaria en voor de stevigheid is een deel van de flesjes gevuld met Dommelwater. Vandaag moet de eerste boog afkomen.

Dag 1. De media stromen toe om te kijken hoe de studenten aan de slag gaan met deze opgave:  bouw een overspanning van ruim 24 meter die bestaat uit losse kratten. Geen bout, schroef of tape mag er aan te pas komen; dat staat in de reglementen. De studenten beginnen flink te stapelen. "Vandaag hopen we de eerste brug af te krijgen", zegt medeorganisator en persvoorlichter Douwe Stellingwerff. Hij heeft het druk. "Om zeven uur vanochtend belde Q-Music al, daarna kwamen Studio040 en het Eindhovens Dagblad en nu is Hart van Nederland er."

Voor ze konden beginnen, moesten de studenten een van de vier stelcomplaten (dat zijn betonnen platen waar de torens op komen. Ze bestaan uit twee helften, red.) bijstellen. Er zat een ongewenst randje tussen, maar dat is nu weg.

Overdag wordt er gebouwd, 's nachts wordt er gewaakt door drie van de veertien commissieleden, met de TU/e-bewaking als back-up. Stellingwerff heeft deze dit weekend al getest toen hij met vrienden van een feestje kwam. En inderdaad, na even rammelen aan de caravan, kwam de bewaking meteen poolshoogte nemen.

De organisatie, die in handen is van de bouwkundige studieverenigingen KOers en SUPport, gaat ervan uit dat de recordpoging slaagt; het feest voor na afloop is al georganiseerd. Het enige spannende is het weer. Stellingwerff: "Het ontwerp is niet aerodynamisch getest. De drukkracht bepalen was al moeilijk genoeg. Het is een slank ontwerp, hoeveel wind de brug vangt is moeilijk te zeggen." Voorlopig is windkracht 4 voorspeld.

De overspanning bestaat donderdag als het goed is uit drie bruggen; een brug van 16 meter, een van 20 meter en de grootste is die van dik 24 meter.

Morgen volgt een update.

Zie ook www.facebook.com/Bierkrattenbrug.

Hart van Nederland maakte een filmpje van de recordpoging.

Filmpje van EDtv over de bierkrattenbrug