Bierkratbrugbouwen: dag 2

Een spannend moment nadert het eind van de middag op dag 2 van het bouwen van de bierkrattenbrug: de eerste boog is bijna klaar. De studenten lopen iets achter op schema, maar hebben goede hoop dat hun recordpoging aanstaande donderdag slaagt.

“We hadden stiekem gehoopt dat we iets verder waren”, meldt medeorganisator en persvoorlichter Douwe Stellingwerff op de bouwlocatie. Het was de bedoeling om gisteren de eerste boog klaar te hebben en alle drie de steigers op te hebben gebouwd, maar dat is nu het streven voor dag 2 geworden. “Het weer is niet optimaal, niet alle ingeplande vrijwilligers zijn verschenen en er is een verschil tussen theorie en praktijk”, noemt hij als mogelijke verklaringen. “We hebben eerder getest op een perfect plat vlak, dat is hier toch anders.” Hij heeft er echter nog alle vertrouwen in dat het bouwwerk op tijd af is. “Op de een of andere manier komt het echt goed”, verklaart hij overtuigd.

Sommige studenten zorgen ervoor dat kratjes met spanbanden aan elkaar worden bevestigd, anderen bouwen de laatste stellage op en weer anderen vullen flesjes met Dommelwater. Die flesjes zijn ter versteviging van de toren die tussen de drie bogen komt. Wim Jans, vierdejaars student Bouwkunde, kijkt net even wat zijn medestudenten aan het doen zijn voordat hij weer aan de slag gaat. “Het is mooi dat je je studie in de praktijk kunt toepassen. En ik ben er trots op als we het record van Delft kunnen terug pakken.”

Overigens komt deze recordpoging niet in de analen van het Guinness Book of World Records, het is vooral een onderonsje tussen de technische universiteiten. “We hebben het wel geprobeerd, maar helaas is het niet gelukt. Ze hebben die categorie niet.”, vertelt Stellingwerff. “Het record met bierkratjes de hoogste piramide maken staat er wel in, maar dan kun je net zo goed kinderen vragen om te gaan stapelen. Het is voor ons juist een mooie gelegenheid om Bouwkunde in de praktijk toe te passen.”

De overspanning bestaat donderdag als het goed is uit drie bruggen; een brug van 16 meter, een van 20 meter en de grootste is dik 24 meter.