elektriciteitsmeter besparing energie campus

Duurzamer onderwijs: daag de TU/e uit

Hoe kan de TU/e het thema duurzaamheid nog beter integreren in het onderwijs? Dat is de vraag waarmee de universiteit studenten en medewerkers wil prikkelen om op hun beurt de TU/e uit te dagen nog meer uit dit thema te halen. De winnaars van de prijsvraag worden bekendgemaakt bij de start van The Energy Challenge op de campus op 3 oktober.

Onderzoek naar nieuwe, schone energiebronnen, naar elektrisch vervoer en duurzame gebouwen; de TU/e werkt volop aan de thema’s energie en duurzaamheid, ook in het onderwijs. “Maar ongetwijfeld is hier nog veel meer te halen”, denkt beleidsmedewerker ing. Thijs Meulen van Dienst Huisvesting. Studenten en medewerkers kregen daarom afgelopen vrijdag -21 september- per mail de vraag voorgeschoteld welke uitdagingen zij op dit gebied voor hun universiteit zien.

Ideeën en tips kunnen tot 1 oktober worden ingezonden; Meulen kreeg inmiddels al de nodige inzendingen binnen. Op woensdag 3 oktober om 12.45 uur (in de ‘markthal’ van MetaForum) maakt Lex Lemmens, dean van het Bachelor College, de prijswinnaars bekend. De vijf beste ideeën worden beloond met een energiebesparingsysteem voor thuis.

De bijeenkomst op 3 oktober vormt meteen de start van The Energy Challenge. In deze campagneweek wil de universiteit, met behulp van alle campusbewoners, het elektriciteitsverbruik op het TU/e-terrein flink omlaag brengen. De besparing in die week wordt ingezet om de collegezalen in het Auditorium te voorzien van led-verlichting. “We gaan er vanuit dat we genoeg besparen om minimaal één collegezaal te voorzien van led-spots, maar liever nog pakken we er drie aan”, aldus Meulen.

De TU/e doet met haar besparingsactie ('Doe mee, doe iets uit!') mee aan De Elektriciteitsmeter on Tour, onderdeel van de landelijke actie ’10:10 The Energy Challenge’. Deze Elektriciteitsmeter meet het verbruik van alle gebouwen op de campus en laat in de week van 3 oktober live zien wat er wordt bespaard ten opzichte van het normale verbruik.
De meter wordt komende woensdag alvast geplaatst, zodat een week lang een voormeting kan worden gedaan. In de week van 3 oktober worden het normale verbruik en het verbruik tijdens de campagneweek in staafdiagrammen tegen elkaar afgezet; deze gegevens zijn live te volgen op het grote scherm boven de hoofdingang van MetaForum.