undercover

Laptopdief op de foto

Afgelopen weekend raakte hij zijn iPad en MacBook kwijt bij een inbraak. Dankzij traceersoftware op zijn laptop had Paul Wagener zondagavond zijn spullen alweer terug. Een succesverhaal dat de alumnus van W&I zelfs voor Hart van Nederland uit de doeken mag doen.

De 25-jarige Wagener had uit voorzorg de traceersoftware Undercover op zijn MacBook geïnstalleerd. Eenmaal geactiveerd maakt deze elk uur een foto met de webcam, die via een website bij de eigenaar terechtkomt. Ook stuurt de software locatiegegevens door. “Het bleek dat de dief op zijn gemak Tunesische YouTubefilmpjes aan het kijken was in een flat aan de Bolestein. Dat was nog onvoldoende informatie voor de politie om een inval te doen. Even later verhuisde hij echter naar de keuken, waar de gordijnen op de achtergrond zichtbaar waren. Toen ik die foto naar de politie stuurde, hebben ze direct aangebeld bij het juiste appartement en konden ze de dief arresteren.”

Dit alles voltrok zich allemaal afgelopen zondagmiddag. “Ik kwam er pas aan het begin van de middag achter dat de spullen gestolen waren en om zes uur ’s avonds waren ze terecht – al moest ik wel tot een uur of negen wachten voordat ik ze zelf terug had.”

De traceersoftware bleek dus erg effectief. Wagener: “Ik wist dat van de gestolen laptops zonder traceersoftware maar drie procent wordt teruggevonden. Met deze software is dat tachtig procent.” Het verhaal van Wagener is zeker niet uniek. Toch veroorzaakte een persbericht van de politie over deze zaak (waarin overigens foutief vermeld stond dat de dief via de iPad werd opgespoord) inmiddels aardig wat media-aandacht. Het ANP pikte het bericht op en Wagener werd al geïnterviewd door onder meer Hart van Nederland. Die uitzending staat voor vanavond (woensdag 19 september) gepland.

Wagener behaalde vorig jaar oktober zijn master Computer Science & Engineering. De gestolen MacBook zat volgens de oud-student, die inmiddels als freelance softwareontwikkelaar door het leven gaat en onder meer een regenmelding-app maakte voor de iPhone, zelfs nog in zijn oude laptoptas van de TU/e.