Wereldrecord bierkrattenbrug terug in Eindhoven

Met hulp van bierbrouwer Bavaria uit Lieshout hebben bijna vijftig Eindhovense bouwkundestudenten donderdagmiddag het wereldrecord bierkrattenbrug bouwen heroverd. Met een aanvankelijke overspanning van 17,30 meter en even later zelfs 19.55 meter werd het oude record op naam van de TU Delft (15 meter) verpulverd.

Aan het begin van de middag worden behoedzaam de steigers omlaag geschroefd die de blauwe constructie ondersteunen. Met ferme commando's instrueert een voorman twee bouwploegen om ervoor te zorgen dat de spanning op de boogbrug zowel links als rechts gelijk blijft.

Als de blauwe kratten keurig in het luchtledige blijven hangen, worden de spanbanden die om de kratten zitten, een voor een, heel voorzichtig los gemaakt. Studenten in hoogwerkers opereren aan weerszijden van de brug zeer omzichtig. De hele operatie gaat tergend langzaam, maar de zorgelijke blikken op de gezichten van de bouwploeg zijn er niet minder om.

Het werk wordt achter dranghekken bekeken door een uitdijend publiek. En tal van cameraploegen. "Gisteren hadden we ruim 17.000 bezoekers op facebook", vertelt Joep Rutgers, een van de bouwers. Waarmee sponsor Bavaria op haar wenken wordt bediend.

Onder de toeschouwers ook enkele studenten van de 'concurrentie' uit Delft. Herkenbaar aan de groene Heineken petjes. "Onze constructie was anders. Robuuster, midden in de stad. Maar deze is wel heel mooi. Dapper dat ze hem zo neerzetten", vindt Koen Vos. Volgens de vijfdejaars student Civiele Techniek is het nu aan Delft om weer 'vijf meter' over dit nieuwe record heen te walsen. Zelf zal hij daar niet meer aan meedoen. "Ik begin binnenkort aan mijn masterstudie. En met zo'n bierkrattenbrug ben je maanden intensief bezig."

De Delftenaren nemen de prestatie van Eindhoven sportief op als ze worden gevraagd om het meetlint te controleren: inderdaad 17.30 meter. De felicitaties volgen. Even is er nog een noodgreep nodig, want een van de twee torens die de boog inklemmen, dreigt weg te schuiven als de vijzel eraf gaat. Uit een deel van de constructie vallen blauwe kratten omlaag. Snel worden er zes lagen met volle kratten (gevuld met water) bovenop de toren gezet. Het helpt.

Zodra de brug helemaal vrij staat, drukt de Eindhovense wethouder en alumnus van de TU/e, Joost Helms, de stopwatch in. Het hele gevaarte moet een uur overeind blijven staan voordat het wereldrecord werkelijk telt. Hoewel er nog geen reden is voor felicitaties, glundert de bouwploeg. Een kort moment is er pauze, gevolgd door een fotoshoot met twee bevallige dames in korte blauwe jurkjes met het logo van de bierbrouwer.

Als het uur voorbij kruipt, neemt de spanning toe. Maar wanneer de zestig minuten zijn verstreken, volgt de ontlading. Feestgedruis en gejoel. "Zo, en dan nu een Bavaria", lachen de studenten. Maar veel tijd gunnen de bouwers zich niet. Na een mislukte poging op woensdag, is het binnenhalen van het wereldrecord kennelijk goed voor de moraal. Direct daarna worden in de hoeken van de constructie opnieuw een stapel kratten verwijderd zodat de overspanning van de boogbrug uitkomt op 19,55 meter. Alles blijft op zijn plek. De stopwatch is weer ingedrukt. Nu is het opnieuw afwachten. En terwijl de recordploeg aan de barbeque en het bier zit, tikken op de achtergrond de minuten weg op een elektronisch scherm.

Als het tweede werelrecord op deze dag een feit is, volgt opnieuw een korte golf van euforie. Douwe Stellingwerff, woordvoerder van de bouwers, blijft intussen opmerkelijk nuchter. "We hebben tijdens de berekeningen en proefopstellingen vooraf hele mooie, stabiele constructies bedacht. Maar hier buiten op het veld, zijn de omstandigheden toch anders. In dat opzicht zijn we wat te optimistisch geweest. We zien er daarom vanaf om vanavond nog een derde, langere brug te bouwen. Zo is het ook heel mooi."