De commissie Bierkrattenbrug 2016.

TU/e-studenten bouwen eerste bierkrattenbrug over water

Studenten van de TU/e gaan in april proberen de eerste bierkrattenbrug over water te bouwen. Ze mikken op een brug met een overspanning van tenminste 27 meter, waarmee het huidige record van de Delftse concurrentie met vijf meter zou worden verbroken. De brug moet klaar zijn op zaterdag 23 april, tijdens het driedaagse jubileumfestival van de TU/e.

Een overspanning van 22,15 meter - dat is het huidige record, sinds vorig jaar in handen van Delft nadat TU/e’ers in 2012 een brug van 19,55 meter hadden neergezet. Drie meter extra in drie jaar tijd; daar zijn ze in Eindhoven niet van onder de indruk, zeggen afstudeerders Gerben Bouthoorn en Luc Gerlings (Building Technology) met een grijns. “Wij willen er echt een schepje bovenop doen en iets spectaculairs neerzetten. Niet alleen met een paar meter méér, maar ook door de eerste brug over water te bouwen.”

Een brug met een overspanning van tenminste 27 meter: dat is het streven van de Eindhovense bouwers. Uitgangspunt van het ontwerp is een zogenoemde kettingboog, een principe dat hun Eindhovense voorgangers in 2012 in de 'bierkrattenbrugbouwerij' introduceerden. De kratten in de boog werden toen voor het eerst ook niet meer gestapeld, maar liggend op hun kant in elkaar geschoven. Zo wordt de brug schijf voor schijf, elk “tot op de millimeter nauwkeurig nagemeten”, opgebouwd. Gerlings: “De brug staat of valt met precisie.”

De kratten worden niet verlijmd, vastgeschroefd of anderszins aan elkaar bevestigd. Twee metershoge torens aan weerszijden van de boog - van kratten met gevulde flesjes water, elk anderhalve ton zwaar - moeten het geheel bij elkaar houden als de ondersteunende steigerconstructie wordt weggehaald.

De brug krijgt een plek over de Dommel tussen het Limbopad en de fietsbrug. Die locatie brengt de nodige beperkingen en daarmee uitdagingen met zich mee - om te beginnen voor de steigerconstructie van waaraf de brug moet worden gebouwd. Bouthoorn: “We mogen namelijk niet in de Dommel komen, er mag tijdens de bouw zelfs geen kratje in het water vallen.”

Ook moet voorzichtig worden omgegaan met de oevers, ter bescherming van flora en fauna. “We mogen daar bijvoorbeeld niet graven.” Zelfs ‘s nachts, wanneer niet wordt gebouwd, zijn er restricties. Zo huist onder de fietsbrug een beschermde vleermuissoort waarmee rekening moet worden gehouden bij bijvoorbeeld de verlichting van de bouwplaats rondom de brug.

Bouthoorn en Gerlings zijn lid van de zeventienkoppige commissie die de aankomende recordpoging voorbereidt. Dit jaar is tevens een stichting opgericht rond de bierkrattenbrug, “beter voor onder meer de continuïteit en de administratie”. De uitvoering is daarmee ook wat meer los komen te staan van de sectieverenigingen KOers en SUPport binnen Bouwkunde, nog wel steeds de initiators van de recordpoging.

Meevallertje: geen EK voor Oranje

Bavaria doet traditiegetrouw een stevige duit in het zakje met de sponsoring van 12.500 bierkratjes. Een meevallertje voor de TU/e-studenten dat het Nederlands voetbalelftal het EK komende zomer thuis vanaf de bank moet volgen; anders was de bierbrouwer waarschijnlijk aanzienlijk minder happig geweest op het uitlenen van zo’n grote partij kratten.
Overigens komt naar verwachting nog niet de helft daarvan in de uiteindelijke brug terecht. Een deel sneuvelt in de loop van het proces, andere kratten worden mogelijk gebruikt voor bijvoorbeeld de bouw van een tribune bij de brug.

De commissie is op zoek naar zo’n tachtig bouwers die de brug straks in een kleine week tijd - in ploegendienst - willen helpen realiseren. Het bouwwerk moet klaar zijn op zaterdagmiddag 23 april, de festivaldag binnen het driedaagse jubileumevenement van de TU/e. De planning is dat de brug van 15.00 tot 16.00 uur in ieder geval ‘vrij’ staat, waarmee Eindhoven het record weer op zijn naam zou mogen schrijven.

Bouthoorn is content met de koppeling van de recordpoging aan het universiteitslustrum; niet alleen vanwege het verwachte grote publiek, “ook hoeven we sommige dingen, zoals bepaalde vergunningen en de stroomvoorziening, nu niet zelf te regelen”.