Een bierkrattenbrug van 26.69 m. Foto | Bart van Overbeeke

Wereldrecord bierkrattenbrug terug in Eindhoven

Het was door de wind heel spannend, maar het is de bierkrattenbrugcommissie met hulp van tachtig vrijwilligers gelukt om de langste brug van bierkratten te bouwen. De eerste poging om de brug zestig minuten zonder steun te laten staan, mislukte zaterdagmiddag tijdens het Dream & Dare Festival. De tweede poging, na een pauze van een half uur, slaagde wél. Met een slanke, lage brug van 26.69 m over de Dommel is het wereldrecord weer in handen van Eindhovense studenten.

Het was nog spannender dan verwacht, vertelt Derk Bos van de commissie BierKrattenBrug. “Zaterdag hebben we eerst de toren aan de campuszijde richting boog geschoven. Dat ging heel goed. Daarna hebben we met acht man de steiger laten zakken door telkens een halve slag aan een van de acht spindels te draaien. Daar waren we vier uur mee bezig voor de brug vrij stond.” Maar toen maakte de harde noordenwind het echt spannend.

"We waren bang dat de boog, slechts veertien kratten in doorsnede, het niet zou houden. We hebben daarom een laag van kratten tegen de randbeveiliging van de zuidkant gezet”, vervolgt Bos. Die veiligheidswand was inderdaad nodig; de wind drukte de boog er tegenaan, iets na drie uur in de middag. Omdat de brug zodoende niet meer vrij stond, werd de recordpoging afgebroken. “Na een half uur wachten was de wind wat gaan liggen en begonnen we opnieuw af te tellen. Toen lukte het.”

Gosse Slager, voorzitter van de masterstudievereniging KOers, de studievereniging die samen met masterstudievereniging SUPport betrokken is bij de BierKrattenBrug, is blij, trots en gelukkig. “We hebben het toch maar mooi voor elkaar gekregen. Ook de delegatie uit Delft noemde het een knappe prestatie. Ze hadden werkelijk niet verwacht dat de brug, met zo’n slanke doorsnede en zo’n lage boog zou blijven staan.” Slager vermeldt graag nog even dat Delft voor het vorige record een doorsnede van 25 kratten gebruikte om 22.15 m te overbruggen.

De sloop van de brug vraagt op maandagochtend nog eens een grote inspanning. Bos: “Omdat er een gigantische druk op de hele boog staat, is het moeilijk die te openen zonder dat er kratten in de Dommel donderen. We hebben de steiger teruggeschoven en het kostte een uur om een opening te maken in de boog, zoveel druk stond er op.”

Bos en Slager hoorden dat Delft, waar ze nu natuurlijk nadenken over een manier om dit record te breken over enkele jaren, mogelijk een andere wedstrijd wil maken. “Niet meer de langste brug, maar de brug met de minste kratten. Dan krijg je meer een constructieve uitdaging en minder een logistieke”, zegt Bos. Slager vindt het onzin. “Ik denk dat ze het niet meer aandurven.” Beide Bouwkundestudenten hopen dat Universiteit Twente zich ook in de strijd gaat mengen. “We zullen ze uitdagen.”

Hier vind je foto's van het hele bouwproces.