Collegezaal TU/e. Foto | Bart van Overbeeke

Werkgroep tegen overvolle colleges

Naar aanleiding van de overvolle collegezalen in de eerste collegeweek is een speciale werkgroep in het leven geroepen om de problemen te analyseren. Dat laat Lex Lemmens, dean van het Bachelor College, weten. Lemmens zal de werkgroep -met onder meer docenten, roosteraars en zaalbeheerders- zelf voorzitten.

In de eerste collegeweek bleken bij een aantal vakken uit het Bachelorcollege en bij Technische Bedrijfskunde niet alle studenten in de collegezalen te passen. Hoewel dit probleem elk jaar wel in enige mate optreedt, wil de decaan zo snel mogelijk weten wat de oorzaak was om soortelijke problemen in de komende kwartielen te voorkomen.

Een deel van de oplossing is wellicht al gevonden. Lemmens: “Het vak Calculus leverde de meeste problemen op, maar dit kwam waarschijnlijk doordat veel studenten zich naar de verkeerde zaal hadden begeven. Het vak wordt namelijk in verschillende varianten gegeven aan verschillende groepen. Wellicht was dat niet duidelijk genoeg.”

Een klein overschot aan studenten loste zich in het verleden vaak vanzelf op, doordat studenten ervoor kozen het zonder colleges te doen - of zelfs besloten dat ze überhaupt de verkeerde studie hadden gekozen. Binnen de structuur van het Bachelor College valt dit volgens Lemmens niet te verwachten. Het aantal uitvallers zou door de intensieve begeleiding onder het motto ‘inschrijven is meedoen is halen’ zeer beperkt moeten blijven. “Omdat we met tussentoetsen werken tijdens de colleges moet ook iedereen aanwezig zijn.”

Het doorlussen van colleges, waarbij de overvloedige studenten als het ware live videocollege krijgen is volgens Lemmens dan ook een ongewenste oplossing. “Het is natuurlijk heel goed dat Dienst Interne Zaken snel voor die oplossing heeft gezorgd, maar dat is niet wat we voor de langere termijn voor ogen hebben.”

Voor de master Sustainable Energy Technology worden interactieve videocolleges gegeven met internetverbindingen naar collegezalen in Zweden en Spanje. De docent ziet dan via een scherm ook de studenten op locatie, die ook vragen kunnen stellen. Iets dergelijks zou ook op de TU/e-campus kunnen werken. “Het vereist het aanschaffen van een aantal schermen, maar is niet reuze duur.”

De inventarisatie richt zich volgens Lemmens nadrukkelijk ook op volgend jaar. “We willen uiteraard niet bij een groter aantal aanmeldingen voor het Bachelor College direct in de problemen komen.” De werkgroep moet binnen een paar weken tot conclusies komen.