I love math

Schakelstudenten TU/e herkansen Calculus massaal

Bijna de helft van alle eerstejaars- en schakelstudenten gaat volgende week donderdag op voor de herkansing van de ingangstoets Experience Mathness. Deze toets, onderdeel van het basisvak Calculus, werd in de eerste collegeweek afgenomen en test het wiskundige ingangniveau van de nieuwe studenten. Van de schakelstudenten haalde maar zeventien procent een voldoende. In totaal slaagde iets meer dan de helft van de studenten voor de toets.

De magere uitslagen zijn volgens verantwoordelijk docent dr.ir. Emiel van Berkum “helaas volgens de verwachting”. De bewuste toets is in deze vorm dit jaar voor de derde keer in het programma opgenomen, vertelt hij. “Het is wel de eerste keer dat de Industrial Design-studenten en alle studenten die het schakelprogramma tussen hbo en een masteropleiding volgen de toets hebben gedaan. Voorheen stond de toets alleen voor de Bouwkunde-schakelaars op het programma.” Die scoorden volgens Van Berkum in voorgaande jaren ook al zo slecht. Dat is niet verwonderlijk: bij sommige hbo-opleidingen is weinig aandacht voor wiskunde en voor die studenten is hun middelbareschoolkennis inmiddels ver weggezakt.

Er is geen reden voor grote zorgen, vindt Van Berkum. “Het is voor de studenten een signaal dat ze serieus aan de slag moeten en de meesten pakken dat goed op.” Op donderdagavond 25 oktober staat de herkansing op het programma. Dan kunnen de 801 studenten die de toets onvoldoende hebben gemaakt, de schade repareren. Het is daarbij alles of niets: met een voldoende kunnen ze een punt bijschrijven bij het eindcijfer voor het vak Calculus. Een onvoldoende levert nul punten op.

De herkansende studenten, van wie naar verwachting bijna de helft schakelaars, kunnen opgaven oefenen op een speciale site. In de aanloop naar de eerste toets hebben de studenten daar al massaal gebruik van gemaakt: bijna 250.000 multiple-choiceopgaven werden door de studenten bekeken. Vorig jaar haalde ongeveer de helft van de reguliere herkansers de toets alsnog, tegen een kwart van de herkansende schakelstudenten.