ESSF speurt naar sportief toptalent

Schrik niet wanneer dinsdag 23 april plotseling studenten vanaf het dak van Vertigo naar beneden ‘seilen’. Ze geven daarmee het startsein voor de sporttesten die die middag worden afgenomen door Fontys Sporthogeschool op uitnodiging van de Eindhovense Studenten Sport Federatie (ESSF) en het Centrum voor Topsport en Onderwijs Eindhoven. Studenten kunnen zich laten testen op kracht, snelheid, duurvermogen en balgevoel en krijgen een sportadvies op maat. De ESSF speurt tevens naar 'verborgen' sporttalent.

De Markthal van het MetaForum is dinsdag 23 april het podium voor –mogelijk ongekende- sportieve prestaties van geïnteresseerde studenten. Sportkoepel NOC*NSF zet die dag mogelijk ook hockeyster en oud-Idolsster Maud Mulder in als lokkertje bij de zogeheten talentidentificatietesten. Studenten kunnen deelnemen aan evenwichts- en balansoefeningen en moeten zo snel mogelijk een klein parcours afleggen met verschillende looppassen. De spieren worden op drie manieren gemeten. De knijpkrachttest stelt de spiermassa vast, de explosieve kracht in de benen wordt gemeten met een spronghoogtemeter en de lenigheid  van de spiergroepen komt bij de Sit & Reach-test aan de beurt.

“Aan de hand van de uitslag van deze algemene testen worden bezoekers doorverwezen naar verscheidende sportverenigingen”,  zegt ESSF-voorzitter Pierre Rompen. “Daar worden ze verder getest op specifieke eigenschappen die van belang zijn voor de gekozen sport.”

Het doel is Eindhoven op de kaart te zetten als sportstad door talenten te scouten voor studentensport. Rompen: “Met de langetermijndoelstelling van TU/e in gedachten -er moeten meer topsporters komen- betekent het wel dat je die nu moet zoeken. Op deze leeftijd weten getalenteerde studenten wel waar ze in uitblinken, maar vaak zijn zij nog lid van een burgervereniging. Met deze actie willen we ze interesseren voor studentensportverenigingen.”

De testen vinden plaatst in de nationale sportweek van het NOC*NSF, van 20 tot en met 27 april. Op de werkdagen daarin houdt het Studenten Sportcentrum haar jaarlijkse sportkaartvrije week met dit jaar als aandachttrekkers een spinningmarathon en sumbamarathon.