Lisa Scheenaard. Foto | Rien Meulman

Studentensporters van het jaar bekend

Roeister Lisa Scheenaard en zwemmer Tom Lommers zijn zojuist, dinsdagavond 7 mei, in het Gaslab uitgeroepen tot de Eindhovense Studentensportvrouw en Studentensportman van 2012. In de categorie Beste Studentensportploeg vergaarde het Batavierenteam van de TU/e en Fontys de meeste stemmen.

De Eindhovense Studenten Sportfederatie (ESSF) en Studium Generale reiken elk voorjaar de sportprijzen uit voor de beste of meest bijzondere topsportprestaties uit het voorgaande kalenderjaar. In de weken voorafgaand aan het ESSF Studenten Sportgala in het Gaslab kunnen mensen met een sportkaart van het Studentensportcentrum hun stem uitbrengen, daarnaast hebben de besturen van de studentensportverenigingen een belangrijke stem, evenals een vakjury.

Bij de vrouwen waren dit jaar hardloopster Ruth van der Meijden, roeister Lisa Scheenaard en ruiter Floor Puijman genomineerd. Bij de mannen waren, naast winnaar Tom Lommers, lifesaver Ruud van Bommel en roeier/stuurman Marc Hummelink in de race. Het eredivisie-triathlonteam Dolphin van Squadra Veloce, het Batavierenteam van de TU/e en Fontys en de waterpoloërs van Nayade Heren 2 vormden elkaars concurrentie in de categorie Beste Studentensportploeg.

Fontys-student Lommers, winnaar bij de mannen, behaalde in 2012 onder meer de zevende plaats in de A-finale van de vijftig meter vrije slag op het NK Zwemmen. Op de nationale rankings van 2012 staat hij in de top-vijf op zowel de vijftig meter vrij en de vijftig meter vlinderslag, daarnaast is hij Nederlands kampioen lifesaving.

De kersverse Studentensportvrouw 2012, Bouwkundestudente Lisa Scheenaard, voegde het afgelopen jaar misschien wel de meeste prestaties toe aan haar sportieve cv. Ze won onder meer zilver in de skiff tijdens het wereldkampioenschap in Rusland, werd eveneens tweede tijdens het NK in Amsterdam en derde bij de internationale Ladies Trophy.

Het Batavierenteam van de TU/e en Fontys zag zich vanavond in het Gaslab beloond voor zijn tweede plaats tijdens de Batavierenrace in 2012, dezelfde positie als de Eindhovense lopers tijdens de editie van afgelopen maand behaalde.

Voorafgaand aan de prijsuitreiking in het Gaslab was er een lezing van sportfilosoof dr. Ivo van Hilvoorde, die sprak over technologische innovaties in de Paralympische sport.