Foto | iStockphoto

Hoe zeldzaam is de jonge succesvolle ‘nerd’?

De zeventienjarige Britse Nick D’Aloisio sloot afgelopen week de deal van zijn leven. In zijn vrije tijd bouwde hij de nieuwsapp Summly, die nieuwsberichten inkort zodat ze precies op het scherm van de iPhone passen. Internetgigant Yahoo, bezig met een inhaalslag op het gebied van apps, kocht het bedrijf op voor een slordige dertig miljoen dollar. Juist vanwege zijn jonge leeftijd trok de nieuwe multimiljonair veel publiciteit. Hoe bijzonder is het dat een jonge app-ontwerper in zee gaat met een groot bedrijf? En is het ook vooral een kwestie van geluk of is er wel degelijk hoogstaande kennis voor nodig om zo succesvol te zijn?

“Dit is best uitzonderlijk”, erkent Paul De Bra, hoogleraar Informatiesystemen aan de faculteit Wiskunde & Informatica en initiatiefnemer van de bacheloropleiding Web Science. “Je moet bedenken dat hij geen opleiding Informatica heeft doorlopen en deze app zelfstandig in elkaar geknutseld heeft. Dat wil niet zeggen dat er niet meer van zulke bollebozen rondlopen, het is aan de andere kant ook een toevalligheid dat juist hij eruit is gepikt.

Kijk bijvoorbeeld maar naar het beroemde Wiener Philharmoniker. Je moet een topmusicus zijn om daar te spelen, maar je verdient wel als naamloze muzikant je geld. Je naam komt niet eens voor in de aftiteling van het Nieuwjaarsconcert, die van de dirigent wel. Zo zijn er ook heel veel goede jonge programmeurs, maar de kans dat iemand toevallig iets blijkt te maken waar een bedrijf dertig miljoen voor over heeft, is heel klein. Daar zit een enorme geluksfactor bij.”

“Van de mensen die -zonder een opleiding- iets in elkaar zetten en van zo’n app rijk worden, verdienen de meesten veel geld omdat hun betaalde app heel vaak gedownload wordt. Dat komt wel vaker voor. Maar dit voorbeeld is heel anders. Summly is een gratis app, daar verdiende die jongen niets mee. Yahoo vond het blijkbaar niet zo leuk dat die app bestond en heeft zijn bedrijfje opgekocht voor een flink bedrag. Het eerste wat ze toen gedaan hebben is de app offline halen. Eigenlijk heel triest, want die jongen is nu afgekocht en verdwijnt in het niets. Hij heeft het geluk dat hij er goed uit ziet, waarschijnlijk komen we hem nog tegen in een reclamecampagne. Daarna kan hij de rest van zijn leven spenderen hoe hij van dertig miljoen nog meer kan maken. En omdat hij nu al zo succesvol is, denkt hij dat hij geen opleiding meer nodig heeft. Geen goed voorbeeld dus voor de verantwoorde academische opleidingen...”

“Wat deze jongen gemaakt heeft, is op zich niet heel bijzonder. De technologie erachter heeft hij ook niet zelf bedacht, die komt van Stanford University. Hij heeft er wel een goede schil omheen gemaakt aan de hand van het belangrijke basisprincipe: hou het zo simpel mogelijk. Jongeren hebben vaak een betere fantasie dan veel volwassenen en kunnen inschatten wat nu écht een goed idee is.

Binnen de TU/e-bacheloropleiding Web Science -die trouwens wereldwijd uniek is- zien we ook veel van dit soort enthousiaste jongeren die de online wereld vooruit willen helpen. Dat zijn wel vaak de wat lastigere klanten. Omdat ze technisch gezien al veel uitgepuzzeld hebben, raken ze sneller verveeld en moet je ze bij de les zien te houden wanneer je de achterliggende principes uitlegt. Want die zijn heel belangrijk, we willen studenten bijbrengen wat een app succesvol maakt, wat je moet introduceren aan functionaliteit, een stukje systematisch denken. Zo is de kans veel groter dat wat je maakt succesvol is, dan dat het een toevalstreffer is.

En wanneer je een geslaagde app maakt, moet je het jaar daarna opnieuw iets succesvols kunnen leveren. Dat spreekt het bedrijfsleven aan, onze studenten zijn zeer gewild. Wij gaan daarom liever voor langetermijnkwaliteit dan dat we eendagsvliegen leveren.”

Deel dit artikel