Aanschuiven bij het Hajraahuis. Foto | Bart van Overbeeke

Aanschuiven bij het Hajraahuis

Elke twee weken schuift Cursor aan tafel in een Eindhovens studentenhuis. De koks geven hun succesrecepten prijs en en passant leren we het huis, de gewoontes en bewoners kennen. Deze keer: aanschuiven bij het Hajraahuis aan de Kerkstraat.

Wat is dat voor een huis?
In de schaduw van de Catharinakerk is in 1920 een verfwinkel met bovenwoning gebouwd. Sinds 1969 wonen er Hajranen. Volleybal is er belangrijker dan wat dan ook en het pand staat inmiddels bol van de tradities. Oud-bewoners krijgen een portret in de gang en de titel God. Dat maakt de huidige bewoners ‘godenzonen’. Alle zeven hebben een bijnaam die de vereniging ze heeft gegeven. Ze eten allemaal mee, behalve Bieber die een BV’tje heeft.

Wie mogen er wonen in het Hajraahuis?
Nu wonen Ab (huisoudste Nikolai Gillissen, vierdejaars ID), Gio (huisfeut Daan van Rijen, derdejaars ST), Witte (Peter Rindt, masterstudent TN), Rikkert (Richard Humpelman, vierdejaars Fontys), Wicky (Nik Verbogt, tweedejaars ID), Krik( Rens van Bussel, vijfdejaars W) en Bieber (Robert van Rossem, zesdejaars B) er. Dat is omdat ze geen vrouw zijn, wel Hajraalid en een bestuursfunctie hebben (gehad) of in de buitentoernooicommissie zitten/zaten. Als er iemand weggaat, beslissen de zes overblijvers wie er bij past.

Recept: lasagne met verborgen kaaslagen (7 personen)

1.    Koop veel en koop het zo goedkoop mogelijk. Blijf onder de 3 euro pp, inclusief toetje óf voorgerecht. Dat is traditie.
2.    Fruit 3 tenen knoflook en 3 uien in een beetje olie.
3.    Bak in een aparte pan 250 g spekjes uit.
4.    Bak 1 kilo gehakt roerend en plettend in de pan met ui.
5.    Bak 2 courgettes en 3 paprika’s mee.
6.    Voeg 3 pondspakken gezeefde tomaten toe en de afgegoten spekjes.
7.    Kruid dit met Italiaanse kruiden, peper, paprikapoeder, oregano en chilipoeder. De mannen houden van pittig en bij geen enkel gerecht is sambal verboden.
8.    Pak een grote ingevette ovenschaal en doe er een laag saus in.
9.    Doe er een laag lasagnebladeren over (in totaal gebruik je circa 625 gram).
10.  Daarop een laag kaas naar keuze (als het maar veel is). Vandaag was het mozzarella en ham.
11.  Dan bladeren (om de kaas te verbergen. In het Hajraahuis heeft ieder gerecht een verborgen kaaslaag. Traditie.), saus, bladeren, nog een verborgen kaaslaag (nu 300 gram geraspte kaas), bladeren, saus.
12.  Dek af met 3 tomaten in plakjes en 300 gram geraspte kaas. Niet verborgen, maar ‘in your face’.
13.  Zet de schaal (waarvan de inhoud inmiddels meer dan vier kilo weegt) een half uur in een oven van 200 graden.

Zijn er huisregels?
-Vals bellen betekent koffiezetten. De kok mept met een metalen voorwerp tegen de bel zonder klepel wanneer het eten klaar is. Alléén wanneer het eten klaar is.

-Als je gestoord wordt door een telefoontje of iemand aan de deur, moet je koffie zetten. De tweede persoon aan tafel die gestoord wordt moet koekjes bakken. Omdat het huis best belangrijk is voor de vereniging, komt dit nogal eens voor.

-Ieder heeft een eigen afwasdag. Als je de afwas niet goed doet, dat wil zeggen: wanneer er meer dan zes items vies zijn, moet je ook de dag erna afwassen. Rikkert wil met deze regel maar aangeven dat het toch wel een heel hygiënisch studentenhuis is.

Waarom staat er een tv op het toilet?
Wie jarig is krijgt een cadeau waar heel het huis iets aan heeft plus een fles drank die begint met de volgende letter in het alfabet. Traditie. Zo kregen Witte en Rikkert een fles Nortonwijn en Ouzo, een speech van Ab en een tv voor op de wc.

Hoe belangrijk is volleybal in dit huis?
Heel belangrijk. Voor henzelf: vroeg eten zodat je kan trainen, opgewarmde prak eten omdat je een BV’tje -bestuursvergadering- hebt, minimaal drie uur trainen en ook nog wedstrijden. Voor de vereniging: H7, D4, D5 en D6 krijgen training of coaching van de godenzonen.

Wil jij ook met je huis in deze rubriek? Stuur ons dan een mailtje!
Smaakt dit artikel naar meer? In onze rubriek 'Aanschuiven bij' vind je alle verhalen tot nu toe.