'Overstap van TNO naar TU/e niet enorm groot'

Ir. Jan Mengelers, voorzitter van de Raad van Bestuur van TNO, maakt in maart de overstap naar onze universiteit. Cursor sprak kort met de nieuwe bestuursvoorzitter van de TU/e, die hier in 1979 afstudeerde als werktuigbouwkundige.

Waarom deze overstap?
Ik had aanvankelijk niet de intentie om weg te gaan bij TNO. Vijf jaar geleden had de TU/e me ook gevraagd, maar toen heb ik direct ‘nee’ gezegd. Ik heb intussen wel de tijd gehad om erover na te denken. Het sprak me steeds meer aan om bij de TU/e te komen werken en toen ik begin december werd gevraagd, heb ik ‘ja’ gezegd. De TU/e heeft een goede reputatie. Ik verheug me er ook erg op midden tussen de jeugd te zitten.”

Hoe groot is de overstap vanuit TNO naar de TU/e?
Niet zo heel groot. Het is niet zo dat ik nu ineens een overstap maak van bedrijfsleven naar universiteit. Zo voelt het niet. De overstap vanuit eerdere bedrijven naar TNO was groter dan de stap die ik nu maak. Bij TNO had ik al veel met onderzoek en onderzoekers te maken." Grappend: “Dus ik heb ik al vaker te maken gehad met eigenwijze kikkers die uit de kruiwagen willen springen.”

Waar wilt u zich in uw nieuwe functie op richten?
Ik wil de eerste tijd vooral goed luisteren, zien wat er speelt. Ik vind het in ieder geval belangrijk om de verbinding met de regio te versterken. Een andere impliciete wens is dat we de weg naar Brussel beter weten te benutten.”