Jan Mengelers nieuwe bestuursvoorzitter TU/e

De Raad van Toezicht van de TU/e heeft ir. Jan Mengelers benoemd tot voorzitter van het College van Bestuur. Hij volgt dr. ir. Arno Peels op. Mengelers (Brunssum, 26 februari 1953) is op dit ogenblik voorzitter van de Raad van Bestuur van TNO. Met Jan Mengelers treedt een alumnus aan als collegevoorzitter; hij studeerde in 1979 als werktuigbouwkundige af aan de TU/e. Hij start op 1 maart 2014 in zijn nieuwe functie.

Jan Mengelers haalde in 1979 zijn ingenieurstitel in de werktuigbouwkunde aan de TU/e. Na zijn studie werd hij wetenschappelijk onderzoeker aan het Energieonderzoek Centrum Nederland. Van 1982 tot en met 1984 deed hij wetenschappelijk onderzoek bij Philips Natlab. Van 1984 tot en met 1997 vervulde hij diverse managementfuncties bij Nedcar, de laatste vier jaar als Managing Director, Product Design & Engineering. Van 1997 tot en met 2001 was Mengelers President & CEO van Neways Electronics International. Sinds 2001 is hij in dienst van TNO, waar hij op 1 april 2008 benoemd werd tot voorzitter van de Raad van Bestuur.

Verder bekleedt Mengelers diverse bestuurlijke functies: hij is voorzitter van de Raad van Commissarissen RAI Holding, voorzitter van de Executive Board van de European Association of Research and Technology Organisations (EARTO, België), Lid van de Innovatieraad (ministerie IenM), bestuurslid van de Stichting Toekomstbeeld der Techniek en lid van de Executive Board van het Joanneum Research Forschungsgesellschaft mbH (Duitsland). Verder is hij lid van het Bestuur SIA (Stichting Innovatie Alliantie) en lid van het Bestuur van SKO (Stichting Kennisontwikkeling HBO).

Mengelers is enthousiast over zijn overstap en is ambitieus. “De TU/e is één van de beste universiteiten van Nederland en heeft ook internationaal een ijzersterke reputatie. Ik hoop dat ik met mijn ervaring en mijn netwerk in de Nederlandse en Europese overheid en industrie van waarde kan zijn voor de organisatie.” Als nieuwe collegevoorzitter wil hij een brug slaan tussen industrie en zijn huidige achtergrond van het toegepaste onderzoek enerzijds en naar het meer fundamentele onderzoek zoals een universiteit dat kent anderzijds. “Ik vind het extra  inspirerend om als universiteit toekomstige generaties jonge onderzoekers op weg te helpen. Daarbij kan mijn ervaring mogelijk van waarde zijn.” Als inwoner van Eindhoven kent hij bovendien het DNA van de regio. “In zekere zin is het voor mij dan ook een terugkeer op een warm en vertrouwd nest.”

Baptiest Coopmans, voorzitter van de Raad van Toezicht, deelt de blijdschap van Mengelers. “Hij is wat mij betreft de beste kandidaat voor deze job. Hij is in staat om de TU/e een gezicht te geven, heeft grote affiniteit met onderwijs en onderzoek en weet wat het vraagt om leiding te geven aan een organisatie die bestaat uit professionals. Bovendien kan hij ook de verbinding leggen met de Brainport-regio.”

Rector magnificus prof.dr.ir. Hans van Duijn van de TU/e is opgetogen over de benoeming van Mengelers. “Hij heeft een uitstekend track record, kent de Brainport regio en beschikt over goede contacten in Brussel. Het is een innemende man waar ik hoge verwachtingen van heb. Hij gaat ons helpen op de ingeslagen weg.”

Arno Peels treedt per 1 januari af.

Bron: persteam TU/e