Rector betitelt komst Mengelers als 'keigaaf'

Voor rector Hans van Duijn voelde 2013 lange tijd aan als een glas dat half leeg was, zo bekende hij gisteren tijdens zijn nieuwjaarsrede. Maar de toename van de instroom, een positief verlopen Instellingstoets en veertig miljoen euro uit het Zwaartekracht-programma maakten het alsnog tot een succesjaar. De komst van TNO-topman Jan Mengelers -ook onder de toehoorders- als nieuwe collegevoorzitter noemde Van Duijn 'keigaaf'.

Toen ASML eind mei 2013 bekendmaakte dat het niet Eindhoven, maar Amsterdam gekozen had als vestigingsplaats voor een nieuw instituut voor nanolithografie, noemde Van Duijn dat op de site van Cursor nog "heel spijtig". Gisteren in de Senaatszaal in het Auditorium bekende hij dat hij die keuze destijds wel met grovere termen begroet had. "Ik kan slecht tegen mijn verlies en die misser hakte er behoorlijk in", aldus Van Duijn.

Hij zei gisteren echter ook dat het de TU/e in zekere zin sterker heeft gemaakt. "We zijn beter gaan nadenken over wat we nu zelf willen zijn en wat een nieuw model voor industriële samenwerking zou kunnen zijn." Volgens Van Duijn sluit het Impulsprogramma, waarbij in samenwerking met het bedrijfsleven de komende tijd 250 promovendi worden aangetrokken en waarvoor onlangs de eerste advertenties werden geplaatst, hier naadloos op aan.

Ook haalde hij de transitie aan die zich de afgelopen vier jaar heeft voltrokken op onderwijsgebied. "We waren ons destijds als universiteit aan het marginaliseren. Ik was oprecht bezorgd." Volgens Van Duijn vormde het interview dat Cursor eind 2009 met hem had, waarin hij veel kritiek op het studeergedrag van studenten uitte, het keerpunt. De toename van de instroom dit jaar en de enorme belangstelling voor de open dagen zijn er volgens hem het bewijs van. "Het zou mooi zijn als de instroom komend studiejaar weer met twintig procent stijgt. Al zal het dan alle hens aan dek worden om dat in goede banen te leiden."

Aansluitend stipte Van Duijn het punt van overbelasting van de organisatie aan. In het Eindhovens Dagblad had hij dat eind 2013 ook al nadrukkelijk gedaan. Hij vroeg vooral aan de aanwezige leidinggevenden hier nauwlettend zicht op te houden. "Trek tijdig aan de bel wanneer het echt niet meer gaat."

Vanzelfsprekend sprak hij tot slot ook nog zijn waardering uit voor de organisatoren van de Robocup en het Solar Team Eindhoven.