Archieffoto | Bart van Overbeeke

"Vertrokken met dromen en terug als wereldkampioen"

“Heel vreemd om na zo’n lange tijd weer terug te zijn”, vindt Lex Hoefsloot, teammanager van Solar Team Eindhoven. De laatste Solar Team-leden werden gisteren op Schiphol door familie en vrienden onthaald. Met de komst van deze acht studenten is het gehele team nu weer in Nederland. Initiatiefnemers Lex Hoefsloot en Roy Cobbenhagen kijken terug op een onvergetelijke tijd. Het team wordt 19 december gehuldigd.

“Dan sta je weer op Schiphol, en besef je dat je daar als wereldkampioen staat. Toen we in augustus vertrokken, hadden we alleen maar dromen.” Aan het woord is Roy Cobbenhagen, die met Lex Hoefsloot zo’n anderhalf jaar geleden het idee opvatte met een TU/e-team aan de World Solar Challenge in Australië mee te doen.

De twee konden toen nog niet bevroeden hoe ver ze zouden komen. “We wisten niet wat we moesten verwachten. Al het werk dat we hebben verzet. Veel tegenslagen, maar vooral veel hoogtepunten: de presentatie van de auto, dan de kwalificatie, de meeste punten op een dag. En dan ga je verder en win je. Het was een echte rollercoaster. De mooiste ervaring van mijn leven tot nu toe”, zegt Cobbenhagen.
Teammanager Hoefsloot: “Het is zo’n succes geweest. En we hebben echt onderschat hoe iedereen in Nederland meeleefde. We hebben zoveel aandacht gehad. Dat heeft indruk gemaakt.”

Na de winst in Australië splitste het team zich op. Een deel ging naar huis, enkele studenten gingen door Australië reizen. Elf studenten, onder wie Cobbenhagen en Hoefsloot, gingen naar Singapore en toonden daar hun winnende auto tijdens de International Energy Week. Vervolgens reisden Remi van Riet, Koen van Ham, André Snoeck, Jirry Pons, Joep Roebroek, Wouter van Loon en Roy en Lex door Azië om gisteren veilig te landen op Schiphol.

Volgende week zullen alle teamleden elkaar na lange tijd weer zien en gaan ze ook de toekomst bespreken. Hoefsloot: “We gaan een nieuw team samenstellen. Wij houden dan nog vooral een adviserende rol en het zal een hele klus zijn om alle kennis over te brengen. En ja, we hebben de lat hoog gelegd, maar wat ons betreft mag ie nog veel hoger!’

Het team wordt 19 december in Eindhoven gehuldigd en daarbij ontbreekt zonneauto Stella uiteraard niet. Het precieze programma is nog niet bekend.

Wie het team volgend jaar wil helpen, mag zijn of haar belangstelling kenbaar maken via info@solarteameindhoven.nl of via Lex.hoefsloot@solarteameindhoven.nl.