Stemmen trekken tijdens de verkiezingen. Archieffoto | Bart van Overbeeke

Zes zetels voor Groep-één en drie voor ESR

Groep-één heeft zes zetels in de wacht gesleept bij de verkiezingen en de Eindhovense Studentenraad (ESR) drie zetels. Daarmee is de zetelverdeling ongewijzigd. De opkomst onder studenten is met 41,93% iets lager dan vorig jaar (47,6%). Van de personeelsleden bracht 41,53% zijn of haar stem uit. De uitslag voor de universiteitsraad is zojuist bekend gemaakt in de Dorgelozaal in Traverse.

In de Dorgelozaal zitten zo’n veertig studenten en medewerkers om 14.30 uur klaar voor de uitslag. De studentengroeperingen moeten nog even geduld hebben, want eerst volgen alle opkomstpercentages en de uitslag voor de faculteitsraden en de personeelsfractie. Nu en dan klinken vreugdekreetjes van studenten die te horen krijgen dat ze in de faculteitsraad komen. Om vervolgens snel naar de telefoon te grijpen om bekenden op de hoogte te stellen.

Tegen 15.00 uur is daar dan het verlossende woord: zes zetels voor Groep-één en drie voor ESR. Geen luid gejuich, maar wel gebalde vuisten en hier en daar een ‘Yes!’. Ronald van der Meer, de lijsttrekker van Groep-één: “Ik ben blij dat we de zes zetels hebben behouden. We gaan eerst de overwinning vieren en daarna gaan we verder met zaken oppakken die onze achterban belangrijk vindt. Susanne Schouten, lijsttrekker bij ESR, stelt tevreden te zijn over de drie zetels. “Uiteraard hadden we er liever meer gewild, zodat de verhoudingen wat gelijker komen te liggen. Maar we zijn er toch blij mee, we hebben niks hoeven inleveren qua zetels.”

In totaal zijn er 3158 geldige stemmen geregistreerd onder de studenten, 308 studenten stemden blanco. De meeste stemmen bij de studenten kreeg Liselotte Kockelkoren. Zij kreeg maar liefst 180 stemmen, maar met haar vijftiende plek in de kieslijst komt ze naar verwachting niet in de Raad. 1141 Medewerkers brachten een geldige stem uit en 173 medewerkers stemden blanco. Rianne van Eerd had met 173 stemmen de meeste stemmen bij de medewerkers.

Ook voor de faculteitsraden werd gestemd. De studenten bij Scheikundige Technologie steken er met kop en schouders bovenuit met een opkomstpercentage van 55,66 %. Het laagste opkomstpercentage voor de studenten ligt bij de faculteiten Werktuigbouwkunde (30,53%) en Bouwkunde (32,62%). Bij Wiskunde en Informatica stemden opvallend veel personeelsleden: 60,47%. Voor de Dienstraad hoefde niet meer te worden gestemd. Hier hadden slechts twaalf kandidaten belangstelling getoond, waar dertien zetels zijn te verdelen. Die twaalf medewerkers komen allemaal in de Raad.

Alle nieuwe leden gaan vanaf januari aan de slag.

De gehele uitslag vind je hier. En meer informatie over de opkomst staat hier.