Foto | Bart van Overbeeke

Stemmen trekken voor de verkiezingen

‘Onze standpunten komen overeen, maar onze aanpak verschilt’, stelt zowel de Eindhovense Studenten Raad als Groep- één. Het belangrijkste vinden beide partijen dát er gestemd wordt. Er wordt volop campagne gevoerd voor de universiteits- en faculteitsraden, zowel fysiek op de campus als online. Studenten kunnen morgen en overmorgen stemmen op de partij en persoon van hun voorkeur. Donderdag wordt de uitslag bekendgemaakt.

Je kunt bijna niet om de verkiezingen heen op dit moment. Overal duiken de studenten in het groen en geel op: live, op posters en via de social media. In het Auditorium en MetaForum staan de studentenpartijen vandaag volop te flyeren en spreken ze studenten aan.
Susanne Schouten, studente Technische Bedrijfskunde en de nummer één bij de Eindhovense Studentenraad (ESR), merkt dat het vooral de kunst is om ‘te zoeken wat de student grijpt’. “Je moet ze soms uitleggen waarom ze moeten stemmen en wat de universiteitsraad inhoudt. Als je het persoonlijk maakt, merk je dat er goede gesprekken ontstaan.”

Volgens Schouten kenmerkt haar partij zich door ‘dichtbij de student te staan’. “We maken gedurende het hele jaar koffierondjes, waarbij we studenten gericht vragen stellen.” De ESR wil zich inzetten voor een ‘modernere’ TU/e, met betere faciliteiten’. En: “De keuzevrijheid voor studenten binnen het onderwijs is voor ons erg belangrijk”, stelt Schouten.

Ronald van der Meer, student Biomedische Technologie en lijsttrekker bij Groep-één, vertelt dat zijn partij ‘een constructieve aanpak’ hoog in het vaandel heeft staan. “We helpen mee bij het maken van plannen. We zoeken naar draagvlak. We bouwen iets op en gaan geregeld uitgebreid te rade bij ons uitgebreide netwerk. Via het Interstedelijk Studenten Overleg hebben we ook veel contacten buiten de TU/e.” Zijn partij wil zich er onder meer hard voor maken dat nominale studenten een bestuursbeurs kunnen krijgen, willen goede weblectures als een van de oplossingen voor de overvolle collegezalen en gaan zich inzetten voor goede tijdelijke huisvesting als de verbouwing van het Hoofdgebouw start. Beide groeperingen maken zich bovendien hard voor internationalisering en hebben internationale studenten op hun lijst staan.

Emma van Zoelen en Elise Wabeke zijn eerstejaars Industrial Design en weten wel dat ze gaan stemmen, maar nog niet op wie. “We weten nu pas net hoe het in elkaar zit”, vertelt Emma. “We zien door gesprekken met de partijen wel in dat het belangrijk is om te stemmen. We gaan er ons er nog in verdiepen.” “Waar we terechtkomen met ID is voor ons in elk geval een belangrijk punt”, vult Elise aan.

Voor Jesse Weerink, student Bouwkunde, gelden andere motieven: “Ik stem op een huisgenootje”. Fabian Snip (Technische Bedrijfskunde) stemt niet, ‘omdat hij toch bijna nooit op de TU/e is’. Koen Roelofs (Werktuigbouwkunde) weet het nog niet, ‘maar ik heb wel gezien dat bij ESR mooiere vrouwen op de posters staan’. En Kevin van den Berg (Scheikundige Technologie) stemt alleen ‘als er bekenden tussen zitten’.

Ook de medewerkers mogen naar de (digitale) stembus.