Kindercollege: als je ouders alle energie opmaken, zit jij dan straks in de kou?

Waarom is duurzaamheid belangrijk en hoe kan een gebouw daaraan bijdragen? Op die vraag geeft hoogleraar Elphi Nelissen op woendag 20 februari antwoord in haar Kindercollege ‘Slimme groene gebouwen’ aan de TU Eindhoven. Het is een college over slimme snufjes en energiezuinige gebouwen, maar bovenal een les in de lol van techniek.

De presentatie van prof.ir. Elphi Nelissen, hoogleraar Duurzaam bouwen, bevat niet alleen plaatjes van zonnecellen, zonneboilers en warmte-koudeopslag. Er zijn foto’s van Nelissen als peuter, van fietsende kinderen, een dagje zeilen, een sportieve skivakantie. De boodschap: die hooggeleerde professor in de collegezaal heeft eigenlijk een heel leuk, gevarieerd leven.

Dat is belangrijk, omdat Nelissen merkt dat veel mensen nog altijd een negatief beeld hebben van een baan in de techniek. “Ik wil dat algemene beeld van techniek graag bijstellen”, legt Nelissen uit. "Veel kinderen denken dat je bij een technisch vak alleen maar heel veel moet rekenen. Dat je met techniek iets wezenlijks kunt bijdragen aan de maatschappij, wordt vaak vergeten.”

In het college geeft Nelissen antwoord op de vraag: als je ouders alle energie opmaken, zit jij dan straks in de kou? Het energieprobleem is een actueel thema, waarin techniek een belangrijke rol speelt. De professor wil graag dat kinderen vroeg leren over het maatschappelijke belang van techniek.“Hoe jonger kinderen zijn, des te meer keuzevrijheid hebben ze nog. Ik hoop dus dat hun interesse voor techniek nu al wordt gewekt.”

De Kindercolleges worden sinds 2007 samen met Tilburg University georganiseerd, in samenwerking met sCoolscience. Elk van de universiteiten neemt drie colleges voor zijn rekening. Namens de TU/e heeft prof.dr.ir David Smeulders in oktober een college over zonnecellen gegeven en gaat prof.dr.ir. Caroline Hummels op 17 april gaat vertellen hoe een slim ontworpen omgeving ons kan helpen om zo gezond mogelijk te leven.

Voor het Kindercollege ‘Slimme groene gebouwen’ op woensdagmiddag 20 februari van 16:15 – 17:15 uur zijn nog plaatsen. Inschrijven kan hier.