Eureka!Cup Bouwkunde

Academisch maquettes bouwen

Zo’n tachtig leerlingen uit de onderbouw van de middelbare school waren vandaag op bezoek bij de faculteit Bouwkunde. In het kader van de Eureka!Cup, een landelijke ontwerpwedstrijd voor scholieren, leerden ze de fijne kneepjes van handtekenen en het bouwen van maquettes.

Op school maken ze wel vaker maquettes, zegt Ruben Plazier uit Zwijndrecht. De derdeklasser komt net uit de stoomcursus maquettebouwen. “Normaal hebben we meerdere weken voor een project, en is een maquette het eindresultaat. Nu hadden we maar een uur.” Door goed samen te werken is het zijn groepje toch gelukt om op tijd klaar te zijn. Het leukst vond hij dat hij met nieuwe materialen mocht werken. “Er was een stof met chloor waarmee je de materialen kunt samensmelten. Op school hebben we dat niet.”

Vandaag zijn leerlingen van vier scholen te gast, vertelt Yves Houben van organisator Stichting Techniekpromotie. “Ze zijn vanmorgen ontvangen met een toespraak van Elphi Nelissen (decaan van Bouwkunde, red.) en vervolgens in twee groepen opgesplitst, voor de workshops maquettes bouwen en handtekenen.” In totaal doen zo’n zesduizend leerlingen mee aan de Eureka!Cup, waarvan een deel als 'startschot' een universiteit of hogeschool bezoekt. De TU/e is een van de acht locaties waar de wedstrijd officieel van start gaat. Houben: “Het thema van de Eureka!Cup is dit jaar ‘Build your Imagination’, vandaar de betrokkenheid van Bouwkunde.”

De komende maanden gaan de leerlingen aan de slag met opdrachten van zes bedrijven. De beste oplossingen mogen ze op 16 mei op de Eureka!Day in Ahoy presenteren.

Workshop maquettes Eureka!Cup