Cosmos en Tint verlaten Bunker

Internationale studentenvereniging Cosmos (voorheen Common Room) verhuist vrijdag vanuit de Bunker naar MetaForum. Stichting Tint verruilt de ontmoetingsplek in de Bunker voor een zolder in het centrum.

Cosmos is vanaf aanstaande vrijdag 1 februari in MetaForum te vinden, in MF 0.090 om precies te zijn. Voorzitter Jacky Janes, student bij Industrial Design, is blij met de nieuwe ruimte. “Ik verwacht dat meer studenten ons overdag weten te vinden dan toen we nog in de Bunker zaten. We hebben goede voorzieningen, zoals een keuken.”

Cosmos zal wel de bar missen, die men in de Bunker wel ter beschikking had. Janes: “Ook moeten we kijken naar een plek waar we grotere evenementen kunnen houden. De Oude Rechtbank, gevestigd aan 't Stratumseind in de binnenstad, waar steeds meer activiteiten voor expats en internationale studenten komen, is een mogelijkheid.” De vereniging, die eind 2012 is opgericht, houdt op vrijdag 22 februari nog een openingsfeest - mogelijk gecombineerd met een constitutieborrel.

Tint huurt vanaf aanstaande vrijdag een zolderruimte met keuken en grote woonkamer in de Nachtegaallaan, dicht bij het centrum. Deze locatie gaat dienst doen als ontmoetingsruimte. “We willen dichtbij jongeren zitten en goed bereikbaar zijn, en dat is zo het geval,” aldus Heather Donaldson, studentassistent bij Tint. “Omdat we veel zelf koken hebben we bewust voor een ruimte met keuken gekozen. “De kantoorruimte van de stichting blijft op de huidige locatie in Connector 1.38 (het voormalige TeMa-gebouw).

Donaldson vindt het jammer dat Tint per 1 januari de Bunker heeft moeten verlaten. “Het is een fijne plek om mensen te ontmoeten omdat alle verenigingen er bij elkaar zitten. Er hangt een leuke sfeer. Toch zijn we nu al verhuisd, omdat deze optie financieel aantrekkelijker was dan de Bunker.”

De stichting weet nog niet hoe lang ze in de Nachtegaallaan blijft. Heather: “We blijven hier in ieder geval tot het einde van dit collegejaar. Tegen die tijd kijken we hoe het gaat met onze activiteiten, zoals de workshops, en beslissen we of we willen blijven of toch nog iets anders zoeken.”

Tint houdt volgende week vrijdag de eerste activiteit in de nieuwe ruimte: een ‘eat & meet’ met een carnavalsthema. De stichting verzorgt een maaltijd en daarna worden de carnavalsvieringen in de verschillende culturen besproken. De avond is open voor iedereen, tegen een vergoeding (7,50 euro voor studenten, 10 euro voor niet-studenten) en als je je van te voren hebt opgegeven via info@tint-eindhoven.nl .

Alle verenigingen moeten eind 2015 de Bunker hebben verlaten. Het is nog niet bekend wat daarna met het gebouw gebeurt. De studentengezelligheidsverenigingen verhuizen naar de stad en de cultuurverenigingen krijgen een plek op de campus. ESC zit  momenteel midden in de verbouwing van hun nieuwe pand in het centrum en SSRE en Demos zijn nog op zoek naar een nieuwe verenigingsruimte. Dienst Huisvesting werkt nog aan een plan voor de locatie voor de cultuurverenigingen. Een van de opties zou in Potentiaal zijn.

Voor de vrijkomende ruimtes in de Bunker kijkt Dienst Huisvesting per situatie wat daarmee gebeurt. Voor de ruimtes van Tint en Common Room zijn nog geen nieuwe bewoners.  Voorlopig kunnen de andere bewoners van de Bunker er gebruik van maken.