Ook komende twintig jaar radiofarmaca van TU/e-bodem

GE Healthcare zal ook de komende twee decennia radiofarmaca produceren op het TU/e-terrein. Maandag tekenden de TU/e en GE Healthcare hiervoor contracten met een duur van twintig jaar. Radiofarmaca zijn radioactief gemerkte verbindingen ten behoeve van diagnostiek in ziekenhuizen. De TU/e is al sinds 1975 betrokken bij de productie van deze radioactieve isotopen.

De op de campus geproduceerde radioactieve verbindingen worden in vrijwel heel Europa gebruikt om diagnoses te stellen bij hart- en vaatziekten, kanker en hersenaandoeningen. Voor de productie van de isotopen wordt gebruikgemaakt van het nieuwe cyclotron (ringvormige deeltjesversneller) dat in 2003 door TU/e-dochter AccTec BV is neergezet en een radiofarmaceutisch laboratorium dat door de TU/e wordt verhuurd aan de Nederlandse vestiging van GE Healthcare BV.

Met de nieuwe overeenkomst wordt een lange traditie voortgezet. De eerste experimentele productie van het isotoop jodium-123 vond plaats in 1975 met het oude Philips AVF cyclotron aan de TU/e, onder leiding van de hoogleraren Henk Hagedoorn en Jeroen de Goeij. Dat leidde in 1985 tot een zelfstandig bedrijf gerund door vijf studenten, dat uiteindelijk in 2004 werd overgenomen door GE Healthcare BV, waar inmiddels zo’n tweehonderd mensen werken. In totaal huurt GE Healthcare BV circa 14.500 vierkante meter kantoor- en laboratoriumruimte van de TU/e.