De Eurest Campus App.

TU/e-studenten bouwen ‘kantine-app’ voor Eurest

De TU/e is de komende tijd proeftuin voor de nieuwe Campus App van cateraar Eurest. De app, die na de zomer op meer campussen wordt gelanceerd, is ontwikkeld door TU/e-studenten Edwin Hermkens en Joey Claessen.

Het begon in januari 2012 met de TU/e Food App, ook bekend als de ‘soep-app’. “Een kleine, simpele app”, aldus Hermkens, die liet zien welke soep en ander eten er op een specifieke dag in de kantines geserveerd werd. Want op de site van de universiteit was die informatie maar moeilijk te vinden, verklaarde de informaticastudent destijds.

De app werd al snel populair. Reden voor Hermkens en Claessen, beiden student Technische Informatica, om contact te zoeken met Eurest - ook omdat de kantinegegevens op de TU/e-site waarvan de app gebruikt maakte, niet altijd juist of volledig bleken te zijn. “Bovendien hadden we het idee dat je met zo’n app veel méér informatie kunt geven dan alleen wat waar verkrijgbaar is.”

Eurest bleek wel te porren voor de suggesties van de TU/e-studenten, die intussen hun eigen it-bedrijf waren gestart. “Ze hadden niet diréct een idee van wat de meerwaarde zou kunnen zijn, maar nadat we wat voorbeelden hadden laten zien, durfden ze het experiment wel aan.”

Half juni werd de eerste versie van de Eurest Campus App gelanceerd voor zowel Android als iOS. Gebruikers kunnen hun campus en kantinelocatie selecteren en krijgen vervolgens het aanbod aan soepen, broodjes en snacks te zien, inclusief prijzen en calorieën. Later wordt bijvoorbeeld ook allergie-informatie over gerechten toegevoegd. Ook kunnen gebruikers de producten beoordelen en via pushnotificaties een seintje krijgen bij speciale aanbiedingen en acties.

Hermkens en Claessen hebben de app eerst laten testen door zo’n twintig vrienden en bekenden; de komende maanden hopen de makers op meer feedback van andere gebruikers. Eén aanpassing die al wordt overwogen, is de mogelijkheid om sneller te kunnen schakelen tussen verschillende kantinelocaties, om het assortiment op verschillende plekken makkelijker te kunnen vergelijken. “We hebben dat al van meerdere mensen teruggekoppeld gekregen.”

De app wordt na de zomer ook op andere universiteitscampussen ingevoerd; dan gaat Eurest de app volgens Hermkens ook pas echt in de markt zetten.
De student blikt tevreden terug op hoe een en ander gegaan is: “Het is leuk om te zien hoe de quick fix van toen tot een eindproduct en het opstarten van ons eigen studentbedrijf heeft geleid.” Het bedrijf ontwikkelt niet alleen apps, maar bijvoorbeeld ook websites en Facebookpagina's. Momenteel hebben Hermkens en zijn partner zeven opdrachten lopen, waaraan -behalve zijzelf- zes andere studenten meewerken.

Hermkens ontwikkelde vorig jaar ook de TU/e Student App, bedoeld om introgangers wegwijs te maken aan de universiteit en in de stad. Hij zou de app graag uitbouwen tot een toepassing voor het hele collegejaar, maar vooralsnog is dat idee op de plank blijven liggen. “Je kunt zo’n app in samenwerking met studenten invullen, maar dat is lastig en kost veel tijd. Gesprekken met de TU/e hierover zijn helaas een beetje gestagneerd, onder meer door twijfels bij wéér een platform. Jammer, want de vraag is er wel - zowel vanuit studenten als vanuit diensten van de universiteit. Het zou toch handig zijn als je een berichtje krijgt als je bijvoorbeeld een punt voor een tentamen binnen hebt, dat je kunt zien hoe druk het is in de bibliotheek of kunt opzoeken waar je vak gegeven wordt.”