De site van Fashmob.

TU/e'ers ontwikkelen social shopping-app

‘Fashmob’ heet de online modemarktplaats die onder anderen TU/e-masterstudenten Joey Claessen en Edwin Hermkens twee weken terug lanceerden. Al is het volgens de makers eigenlijk méér dan dat. De ideale plek om te shoppen, noemen ze hun app en website zelf - en een puike manier voor vrouwen om van hun niet zelden uitpuilende kledingkasten af te komen.

Onveilig, omslachtig en onpersoonlijk - zo bestempelen de makers van Fashmob de traditionele online marktplaatsen. Volgens Edwin Hermkens zijn behoorlijk wat mensen die online tweedehands zakendoen -en de transactie niet bij de tegenpartij aan de deur afhandelen- “toch nog altijd bang dat ze een baksteen opgestuurd krijgen”.
Met hun app willen de studenten in dat gat springen, door als bemiddelaar en klantenservice op te treden bij onder meer het betalingsverkeer, dat verloopt via iDeal. De koper hoeft bijvoorbeeld pas te betalen als hij het product in goede staat heeft ontvangen.

Fashmob is het idee van Jerre Aarts, student aan Tilburg University. Gebruikers kunnen, na het aanmaken van een account, items te koop zetten of andermans online kledingkasten door struinen. Fashmob richt zich in eerste instantie op vraag en aanbod van vrouwenkleding.Aarts belandde via via bij TU/e'ers Claessen en Hermkens (masterstudenen Business Information Systems), die sinds twee jaar een bedrijf runnen dat onder meer apps en websites bouwt. Zo’n half jaar waren ze kwijt aan de ontwikkeling en het testen van het systeem, voordat dit twee weken terug werd gelanceerd. “Het heeft wel wat om het lijf voordat je een applicatie als deze publiek kunt maken”, verklaart Hermkens. “Technisch is het ook best een groot ding dat we hebben gemaakt.”

De lastigheid schuilt volgens de masterstudent onder andere in de grote hoeveelheid communicatie die via de site en app verloopt - van het plaatsen, filteren en bekijken van advertenties tot de mogelijkheid tot het geven van ‘likes’ of reacties en het delen van advertenties met je vrienden op bijvoorbeeld Facebook. Het “sociale perspectief” van waaruit Fashmob is opgezet, maakt de app volgens Hermkens “veel sterker” dan bijvoorbeeld die van Marktplaats.

Bij elke deal gaat vijftien procent van het verkoopbedrag naar bemiddelaar Fashmob. Hermkens wil niet uitweiden over wanneer de applicatie winstgevend gaat zijn, “maar ik denk dat het wel groot kan worden. Onder meer in de VS zijn soortgelijke initiatieven erg populair. Bijna elke vrouw heeft teveel in haar kledingkast hangen. Sowieso blijft de handel in tweedehands spullen groeien, nu al een paar jaar”.

Twee weken na de lancering heeft Fashmob zo'n driehonderd gebruikers. Concrete plannen voor uitbreiding van de app zijn er op dit moment niet; wel is het systeem volgens Hermkens zo in elkaar gezet, dat het vlot kan worden uitgerold in andere landen of kan worden uitgebreid met bijvoorbeeld mannenmode, “al is dat qua businessplan wel een ander verhaal”.

De makers van Fashmob zijn vanmiddag, maandag 28 april, vanaf 17.55 uur te zien op Omroep Brabant in het tv-programma ‘Onder Ons’. Het programma wordt de hele avond en morgen elk uur herhaald.