Vrouwen domineren academische jaarprijzen TU/e

Tijdens de academische jaarsluiting die de TU/e vandaag voor de eerste keer officieel vierde, zijn de TU/e Academic Awards 2013 uitgereikt. De universiteit zet hiermee het beste afstudeerwerk, het beste ontwerprapport en het beste promotieproject in het zonnetje. Dit jaar was het voor de eerste keer een volledig vrouwelijke aangelegenheid.

De uitreiking vond plaats in de Blauwe Zaal van het Auditorium. De jury was uiterst lovend over de hoge kwaliteit van het werk van alle genomineerden. Volgens de juryleden gaat het dit jaar om een extreem goede lichting.

Afstudeerwerk

Voor het beste afstudeerwerk waren in totaal elf kandidaten voorgedragen.  Natasha Holz Amorim de Sena MSc van de faculteit Bouwkunde was volgens de jury de beste van dit uitmuntende gezelschap. Ze krijgt de academische jaarprijs voor haar masterstudie 'Ilhas: filling the gaps'. Een project dat zich afspeelt in Porto en gericht is op de zogeheten 'Ilhas'; de Portugese benaming voor piepkleine huisjes die in de negentiende eeuw zijn gebouwd. Daarvan bestaan er nog steeds een stuk of duizend en ze huisvesten ongeveer 13.000 mensen. De Sena ontwikkelde een plan zodat de bewoners van deze Ilhas op eigen kracht hun woonsituatie kunnen aanpassen en hun eigen sociale, economische en fysieke omstandigheden kunnen verbeteren.

Ontwerprapport

Voor het beste ontwerprapport waren er acht genomineerden. De prijs ging naar  Si Zeng MSc PDEng van de faculteit Scheikundige Technologie. Haar rapport 'Separation of Carbonates from Alcohols in Alternative DMC Synthesis Routes' kwam tot stand onder supervisie van prof.dr. Jan Meuldijk (Process and Product Design). Dimethylcarbonate (DMC) is een veelzijdig en milieuvriendelijk product dat onder meer als oplosmiddel wordt toegepast voor coatingmateriaal. Aan de productie van DMC kleven echter nadelen, zoals een hoog energieverbruik en lastige scheidingsprocessen. Zeng richtte haar focus op een zogeheten Rotating Disk Contractor (RDC) en het gebruik van Phenol waardoor scheidingsprocessen in beide gevallen aantoonbaar minder energie vergen.

Promotietraject

Zestien genomineerden kwamen tot slot in aanmerking voor de academische jaarprijs voor het beste promotieproject. Dat bleek Maartje Bastings te zijn. Zij schreef vijf jaar geleden een onderzoeksvoorstel waarmee ze een NWO-toptalentsubsidie van 180.000 euro binnensleepte. Ze deed binnen de groep van prof.dr. Bert Meijer (Molecular Science and Technology) onderzoek naar naar medische toepassingen van biomaterialen. In het bijzonder naar manieren om biomaterialen te voorzien van eiwitclusters om daarmee de interactie met cellen te verbeteren.

Zelf zei ze bij aanvang van haar onderzoek tegen Cursor: "We willen een soort moleculaire handjes maken met vijf vingers, die zich kunnen hechten aan specifieke doelen, zoals tumoren of ziekteverwekkers. Als aan deze handjes een medicijn wordt vastgemaakt, komt dat alleen op de plek terecht waar het nodig is. Daardoor kan de dosis van het medicijn worden verkleind, zodat er minder risico is op bijwerkingen."

Vorig jaar september werd Bastings tijdens de afloop van haar promotiefeest slachtoffer van diefstal, waarbij uit haar auto onder meer haar laptop met al haar onderzoeksgegevens ontvreemd werd. Sinds oktober vorig jaar is Bastings als postdoctoral fellow verbonden aan de Havard Medical School in Boston. Dit met een Rubicon-subsidie van NWO.