
- Student
- 25/03/2013
Autisme in blauwe schijnwerpers
Het Auditorium, Kennispoort en Lumo op het dak van Vertigo zullen 2 april door blauwe lampen verlicht worden. De TU/e ondersteunt daarmee wereldautismedag. Door overal ter wereld gebouwen blauw te laten kleuren hoopt de Amerikaanse organisatie ‘Autism speaks’ sinds 2010 symbolisch een licht te schijnen op autisme en het bewustzijn rondom autisme te vergroten.
Op verzoek van Toine Kuiper, medewerker van het Informatie Expertise Centrum, heeft de TU/e besloten het Auditorium op 2 april aan de kant van de Kennedylaan blauw uit te lichten en de kleuren wit en rood achterwege te laten in het TU/e-logo op het dak van Vertigo. Ook Kennispoort, en verderop in Eindhoven het Evoluon en de Brainportbrug over de A2, staan in blauwe schijnwerpers, net als het Sydney Opera House in Australië en het enorme Christusbeeld in Brazilië.
Kuiper is met de problematiek bekend omdat zijn eigen zoon, die nog op de middelbare school zit, autistisch is. “Het is goed dat er aandacht voor autisme komt. Er is veel onbegrip en autisme wordt zelfs als een scheldwoord gebruikt. Het heet een beperking, maar iedereen die ermee te maken heeft zou ook de bijzonderheid van autistische mensen willen benadrukken.”
Zo denkt Studenten Service Centrum er ook over. Studentenpsycholoog Judith Beenhakker: “De TU/e hoopt dat het eenzijdige stereotype beeld dat mensen van autisme hebben, wordt bijgesteld. Autisme kan een beperking zijn, maar het brengt ook talenten met zich mee. Juist door die andere manier van informatie verwerken, is er ook een andere manier van denken over een probleemaanpak. Een waardevolle aanpak voor innovatief denken.”
De TU/e biedt diverse voorzieningen om studenten met autisme extra te begeleiden.Zo is er een maatjesproject, verzorgd door ouderejaarsstudenten, en een training van het STU over leven en studeren met autisme. Daarnaast kent STU een werkgroep ‘Plannen en doelen stellen’ en geeft ze individuele begeleiding wanneer een student moeilijkheden ervaart in samenwerking.
In het huidige studiejaar hebben 167 eerstejaars aangegeven dat ze kampen met een functiebeperking. In driekwart van de gevallen betreft het dyslexie en bij dertien procent gaat het om een stoornis in het autistisch spectrum. Vanwege een zorgvuldigere diagnosticering op het vwo neemt dit laatste percentage de laatste jaren toe.
Discussie