
- Student
- 19/03/2013
Ouders als studiecoach voor eigen kind
Hoe kun je als ouder je kind begeleiden in het studiekeuzeproces? Die vraag stond gisteren centraal tijdens de informatieavond ‘Ouder als studiecoach’ die het Pre University College samen met het Communicatie Expertise Centrum hield aan de TU/e. Meer dan zeventig ouders kregen algemene informatie over studeren. Tijdens workshops leerden ze onder meer het persoontype van hun kind bepalen en hoe dat in te zetten bij de studiekeuze.
Een vader uit Echt maakt in de Senaatszaal aantekeningen tijdens de voordracht van dean dr.ir. Lex Lemmens over het Bachelor College. Deze Frank Kurstjens heeft twee dochters: in 4vwo en 5vwo. Uit de daaropvolgende toespraak van dr. Josje Knoop van het PUC noteert hij: ‘Háár keuze’ en ‘Niet laten afhangen van de reistijd.’ Kurstjens: “Ik wil een vraagbaak voor mijn dochters zijn en dat kan beter als ik meer begrip heb van de situatie. Ik wil ze graag de juiste keuze laten maken. Ik maak me zorgen omdat ik in onze omgeving zie dat veel studenten na een jaar stoppen met hun studie. Iris is al ver met haar keuzeproces. Ze is in Aken naar een open dag geweest. Ze zal beslist nog verder kijken, ook in Delft. Want reistijd mag geen criterium zijn.”
Voor de ouders in een workshop aan de slag kunnen met het zoeken naar het persoonstype van hun kind door eigenschappen aan te kruisen, vertellen studenten van TU/e’s voorlichtingsteam over hun keuzeproces. Strekking van de verhalen: “Mijn ouders lieten me zelf kiezen. Ze waren wel belangstellend, maar pushten me nooit.”
Knoop geeft de ouders een invuloefening die zij thuis kunnen maken met hun kind om erachter te komen wat zij in hun vrije tijd doen. “En vraag dan vooral door naar het waarom. Wat vind je leuk aan kijken naar ‘All you need is love’?” Ze adviseert om ook na te denken over de verschillen tussen studeren aan een hbo-instelling of aan een universiteit en tot slot geeft ze 55 voorbeeldvragen die leerlingen kunnen stellen op open dagen. “Laat uw kind aankruisen wat hij of zij belangrijk vindt. Ga niet met de armen over elkaar naar een praatje luisteren. Dan krijg je een goed verhaal, maar dat is een algemeen verhaal. Laat ze hun eigen vragen stellen.”
Aan de tafel in de hoek van collegezaal 12 leven vooral vragen over dyslexie. “Zijn hier voorzieningen als Kurzweil (een computerprogramma met spraakondersteuning voor geschreven teksten, red,), is er meer tijd bij tentamens en kan er bij verslagen rekening mee worden gehouden?” Dit zijn vragen voor Marcel Visschers van het Onderwijs en Studenten Service Centrum. Hij geeft als afsluiting informatie over praktische zaken als inschrijving en financiën. Voor vragen over studeren met een functiebeperking raadt hij aan contact op te nemen met de decaan van de uiteindelijk gekozen studie. De ouders zijn tevreden: “Het was een nuttige avond”.
Discussie