Renee van der Sloot (rechts) en Bart Wijnhoven

Facebook Reporters aan de slag

De TU/e wil de naamsbekendheid onder jongeren en scholieren vergroten. De doelgroep waar de studenten van de toekomst schuilen. Maar hoe bereik je ze? Onder meer via het populaire Facebook.

door

“We willen graag doorpakken op de geslaagde wervingscampagne ‘Toekomstdromen’. Ervoor zorgen dat scholieren ons weten te vinden.” Voor Ingrid van de Ven, communicatieadviseur van Bachelor College, betekent dat ‘praten op het level van jongeren’. En waar doen ze dat bij uitstek? Juist: Facebook.

Het Communicatie Expertise Centrum (CEC), waar Van de Ven werkzaam is, heeft daarbij als uitgangspunt om van ‘branding naar activatie en interactie te gaan’. Mooie termen, maar waar gaat het concreet om? “Facebook is een erg geschikt medium om scholieren te bereiken. Het heeft een open karakter. We willen er een belevingsplatform voor jongeren van maken. Zonder de huidige groep vaste bezoekers – ongeveer 2400 - los te laten.”

En dat zal vooral worden geprobeerd door een bepaalde ‘tone of voice’ zoals ze dat bij CEC omschrijven. Voorheen was er allerlei nieuws op de Facebookpagina. Nu worden ook filmpjes gemaakt over inhoudelijke projecten op de TU/e, het alledaagse campusleven en allerlei activiteiten. Maar studieverenigingen en scholieren worden ook opgeroepen om zelf een eigen bijdrage te leveren aan de ‘community’. Om dat te bereiken worden nieuwsberichten beter gescreend op het feit of ze jongeren aan zullen spreken. En zullen allerlei polls op de Facebookpagina verschijnen en wordt gevraagd om foto's en eigen bijdragen te leveren.

Een ander element is het plaatsen van korte filmpjes – ‘video reports’ in communicatietaal – waarin een luchtig kijkje wordt genomen op het dagelijkse leven op de campus. Maar er wordt ook inhoudelijk ingegaan op kennisprojecten. Een van de zogeheten Facebook Reporters is Bart Wijnhoven alumnus van de TU/e en tegenwoordig communicatiemedewerker van de faculteit Biomedische Technologie.

Samen met presentatrice Renee van der Sloot is hij het gezicht van de reportages. Ze zijn herkenbaar aan een speciaal jasje en hun microfoon. Ze laten tevens overal waar ze geweest zijn de zogenaamde ‘Like’ sticker achter. “We hebben al een paar filmpjes gemaakt. Onder meer over de kantine in het Auditorium, we hebben studenten gesproken in MetaForum en zijn bij het URE, het raceteam van de universiteit langs geweest. En waarschijnlijk deze week komt er een filmpje bij over de Girls Night Out.”

Van de Ven: “We willen graag dat de TU/e- gemeenschap zelf de reporters inschakelt als ze een leuk nieuwtje of interessante content met de wereld willen delen.”

Deel dit artikel