Studenten aan het werk tijdens het 24-uurs project van CHEOPS. Foto| Bram Valk

Crisis levert studieverenigingen minder sponsors op

De economische malaise levert studieverenigingen minder sponsorgeld op voor activiteiten. Behalve dat sponsors minder makkelijk geld uitgeven, stellen ze de laatste jaren ook andere eisen als tegenprestatie. Daarbij tekent zich een tweedeling af tussen de ‘harde' en de ‘zachte’ studierichtingen.

De reactie van menig sponsor, zo blijkt uit een telefonische rondgang onder studieverenigingen, is tegenwoordig vaak ‘We willen wel, maar we moeten het eerst afstemmen. Het budget voor dit soort dingen is kleiner geworden’. Marijn van der Steen, voorzitter van Lucid, de studieverenigingen van Industrial Design (ID), constateert nog een ander probleem: “Voor veel bedrijven is ID een onbekende studie. Je moet eerst veel uitleggen. Het was altijd al lastig, maar het gaat nu nog moeizamer.”

Dat geldt ook voor studieverenigingen zoals Intermate en Protagoras. De relatieve onbekendheid van de studies Technische Innovatie Wetenschappen en Biomedische Technologie (BMT) speelt hen parten bij het zoeken naar sponsoring. Bekendheid geven aan BMT wordt dan ook het speerpunt van het nieuwe bestuur van Protagoras.

Sponsors stellen de laatste jaren ook andere eisen. Teun Minkels, voorzitter van studievereniging Van der Waals (Technische Natuurkunde): “Het ging eerst passief via advertenties en posters voor hun naamsbekendheid. Nu gaat het vaak om actieve sponsoring, gericht op persoonlijk contact.” Harold Vervoort, voorzitter van Thor (Electrical Engineering): “Er zijn voldoende bedrijven die willen sponsoren. Ging het eerder om naamsbekendheid, nu willen ze in contact komen met ouderejaars, potentiële werknemers dus. En bij ons lustrum in 2012 gaven bedrijven geen geld, maar elektronica.”

Wat opgaat voor elektrotechniek geldt ook voor de andere technische faculteiten als Scheikundige Technologie, Wiskunde, Werktuigbouwkunde en Technische Natuurkunde: bij de ‘harde’ technische studies staan bedrijven nog steeds te springen om afstudeerders en is er dus sponsoring genoeg.

Wat niet wil zeggen dat studieverenigingen alle sponsors maar ruimhartig binnenhalen. Sef Achten, commissaris externe betrekkingen van Simon Stevin (Werktuigbouwkunde): “We willen geen reclame op onze Facebook-pagina om te voorkomen dat onze leden te veel spam krijgen. We houden ook de vele aanbiedingen voor een excursie af, we kunnen er geen duizend organiseren.”

Deel dit artikel